Maestro achter de kaascounter I I n i JE WW X 3 Aha J k j i A BK; «L v AH ib W Lp.' HL 0 ’1 J k He veil Leid jij niet een erg schizofreen leven? ‘Een beetje wel ja. In het weekend ben ik de artiest en maandag sta ik weer met mijn beide benen op de kaasafdeling. Maar dat vind ik ook wel lekker. Het gaatje niet in de koude kleren zitten om leiding te geven aan een groot koor. Dan is het best prettig als je ook nog een baan tje hebt zonder eindverantwoordelijkheid.’ Is de akoestiek van AH 1247 goed genoeg om een mooie solo te zingen? ‘Het klinkt misschien een beetje saai, maar in de winkel beperk ik me echt tot het verkopen van kaas. Ik sta vaak alleen op de afdeling. Dan ben ik echt geconcentreerd met kaas bezig. Wel heb ik soms tijdens het werk opeens een goed idee voor een opera-uitvoering.’ Wat is er nou zo leuk aan het dirigeren van een opera? ‘Je bent actief betrokken bij alle hoogtepunten. Bij de solo’s en emotionele momenten zoals een afscheid. In de meest opera’s sterft er minstens één persoon. Als dirigent moetje verschillende emoties goed over kunnen brengen op de zangers. Ik vind dat magisch.’ Vanwege de - muziek, sprot en het happy end. Een staande ovatie. Ago bedankt zijn koor dat net een sprankelende opera ten gehore heeft gebracht. Daarna maakt hij een diepe buiging naar het publiek. Het theater trilt op zijn grondvesten. En de volgende dag staat Ago weer kaasdummies schoon te maken bij Albert Heijn.. Ago Verdonschot (32) is parttime kaasspecialist in AH 1247 in Maarsenbroek én dirigent van vier koren. Zijn specialiteit is opera. Soms staat hij zelf op het podium om liederen te zingen. Zijn lieve- lingsopera isTurandot van Puccini, magisch mooie ookjesachtige sfeer

Personeelsbladen | 2003 | | pagina 3