Marije Burbach, consultant designbureau:
Loe Limpens, designmanager:
duidelijk zichtbaar moest blijven. Dat
was de klant gewend en die mag je
niet afschrikken met te grote veran
deringen. We hebben de kwaliteit
van het product weten weer te geven
door een gouden balk die op alle
Delicata-producten terugkomt. In het
schap krijg je daardoor een herken
baar blok Delicata. Daarnaast heeft
elk product een foto of een venster
waardoor duidelijk zichtbaar is wat er
binnenin de verpakking zit. Dat is
wat de consument van nu wil: die wil
het product op een smaakvolle,
maar natuurlijke manier zien. Zodat
hij precies weet wat hij koopt.'
- selecteert ontwerper
- bespreekt de opdracht met projectmanager en ontwerper
- bepaalt op welke manier de opdracht uitgevoerd gaat worden
'In april kregen we van Albert Heijn
de opdracht voor de nieuwe verpak
kingen van Delicata. Nu zijn we bezig
met de laatste loodjes. In eerste in
stantie bedenken we verschillende
concepten die we aan de klant (AH)
presenteren. Daar blijven er dan een
of twee van over die we verder uit
werken. In dit geval is dat gedaan
door Robert Stakenburg, een van on
ze ontwerpers. Het was onze op
dracht om het 'chocolade-gevoel'
van Delicata op een eigentijdse ma
nier weer te geven. Een chocolade
verpakking moet verwennerij uitstra
len, maar voor Delicata mag de
verpakking ook weer niet al te chique
zijn. De klant moet door de nieuwe
verpakking zichzelf of een ander niet
minder vaak gaan verwennen omdat
de uitstraling te duur wordt, bijvoor
beeld. Bovendien bleek uit consu
mentenonderzoek dat de naam Deli
cata gewaardeerd wordt en ook
En verder, de packaging manager roept de leveran
cier, de drukker, de lithograaf en het ontwerpbureau
samen om de praktische haalbaarheid van de con
cepten te beoordelen en afspraken te maken over
reproductie. Vervolgens worden proeven gemaakt en
op fouten gecontroleerd. Dan gaat de verpakking in
productie. AH krijgt van alle verpakkingen monsters
die dan weer worden vergeleken met de goedgekeur
de proeven
- is verantwoordelijk voor de AH identiteit van alle PL verpakkingen
- coördineert het proces van briefing tot definitief concept
- selecteert designbureaus
van Delicata moest in elk geval het
vignet in zegelvorm met het AH-merk
afgebeeld worden. Daar zijn hele
duidelijke richtlijnen voor. Daarnaast
hanteer ik de vuistregel die ik van
mijn voorganger heb geleerd: als je
het zegel afdekt, moet de rest van de
verpakking nog steeds Albert Heijn
uitademen. Verpakkingen moeten
een bepaald gevoel oproepen, zeker
chocola. Per verpakking zoek je een
designbureau waarvan je denkt dat
het die gevoelens het best weet weer
te geven. Er zijn zes bureaus waar
mee we samenwerken. Ik selecteer
per project een bureau. Hierbij speelt
een rol dat de kwaliteit van onze bu
reaus dusdanig hoog is dat zij ook
door de concurrerende A-merken
worden uitgekozen om aan projecten
te werken. Wij willen natuurlijk niet
dat de ontwerper van Delicata na
deze opdracht aan Verkade gaat
werken dus op onze beurt moeten
ook wij hier rekening mee houden.
Als het bureau een ontwerp klaar
heeft waar we tevreden over zijn, la
ten we dummy's maken om te zien
hoe de verpakking in het schap over
komt. In het geval van Delicata is er
zelfs een consumententest uitge
voerd. Op papier kan het mooi zijn,
maar het gaat er altijd om hoe het er
in de winkel uitziet.'
'Er is een enorme diversiteit aan AH-
eigen merk producten: van babylui-
ers en rookworsten tot shampoo en
pizza's. Voor de kracht van het AH-
merk is het van groot belang dat de
vormgeving en uitstraling van al die
verschillende verpakkingen consis
tent is. Dat de klant onmiddellijk her
kent dat het om een AH-product
gaat. Met zo'n 30 categoiy managers
die allemaal hun eigen ideeën in
brengen, is het van belang dat de
designmanager overzicht heeft over
het totaal aan AH producten. De een
vindt rood mooi en de ander is weer
weg van geel, om het overdreven te
zeggen. Bij de nieuwe verpakking