4
TRENDS
MISSIE
OM m\ WEG TE
DROMlEN
■AHOLD FLITSEN NOVEMBER 1997
(AMINE VAN DIJK (43)
is al een jaar of zes, zeven 're
ceptentester' van AllerHande.
In haar eigen keuken in Doorn
bereidt ze de gerechten, waar
de rest van Nederland vijf
maanden later mee aan de
slag gaat. 'Met de Kerst zitten
we aan de barbecue', lacht ze.
'En in augustus zitten we met
z'n allen aan het kerstmenu.'
Met een armzwaai toont ze
haar gezellige, niet overdre
ven grote, keuken: 'Niets bij
zonders', vindt ze zelf. 'Moet
ook niet: als ik er met mijn
keuken niet uitkom, dan geldt
dat ook voor andere mensen;
zo'n gerecht is dan eigenlijk
niet geschikt voor AllerHan
de.' Opzij van het aanrecht
liggen vragenlijsten. Gewe
tensvol vult janine in of ze het
recept begrijpt, of zij vindt
dat het er lekker uitziet en -
uiteraard - hoe het smaakt.
'Die lijsten gaan retour naar
de redactie, soms met verbe
tersuggesties en opmerkingen
erbij. Zo van: 'volgorde in be
reidingswijze is niet logisch',
of 'bepaalde smaak over
heerst'. En als ik twijfel, vraag
ik de buren of familie om ook
te proeven. Ja, die zijn daar
wel blij mee.'
ALLERHANDE VANAF DE
KERST IN HET NIEÜW
In de winkel heb je de voorinformatie al kunnen zien en over een paar weken ligt-ie in
de winkel: de meest populaire AllerHande van het jaar: het kerstnummer. Omdat 'half
Nederland eruit kookt met Kerstmis', aldus hoofd Formulepresentatie AH René Repko,
verschijnt-ie in een 'extra large' oplage: 2,6 miljoen. Het is het eerste nummer met een
heel ander uiterlijk en in een heel andere stijl dan je het afgelopen jaar gewend was.
Dus of je er nu uit gaat koken of niet, deze AllerHande wil je niet missen.
Het kantoor van Media
Partners in Amstel
veen is het zenuwcen
trum voor AllerHande.
Hier wordt het maandelijkse
cadeautje van Albert Heijn aan
haar klanten gemaakt.
Een team van vier mensen
schrijft zich de vingers blauw
aan achtergrondverhalen, kop
pen en rubrieken, maar dat is
niet alles. Hier wordt tevens
een legertje van receptuur
schrijvers, koks, proevers, foto
grafen en vormgevers aange
stuurd, die allemaal op het juis
te moment behoren te weten
wat ze moeten doen. Dat is een
heel georganiseer. Hoofdredac
teur Reijer Blankenspoor illus
treert: 'Toen we het Alpennum-
mer voor januari 1997 maak
ten, lag er nergens veel sneeuw.
Behalve in Lapland. Een kok en
een fotograaf - met de bood
schappen - dus naar Lapland;
er zat niks anders op.' En na
tuurlijk wordt over al die tek
sten en reportages druk overleg
gepleegd met AH. Want over de
tekst moet iedereen het eens
zijn. 'De afgelopen jaren is de
redactie van AllerHande steeds
intensiever gaan samenwerken
met vooral de commerciële
mensen - unitmanagers en cate-
gorymanagers', zegt Blanken-
spoor. 'Nieuwe vleeswaren, een
onbekende groente: zij dragen
het aan en wij brengen het bij
de klant in de vorm van een
lekker recept. Een andere reden
voor een hechte samenwerking
is datje alle ingrediënten van
de recepten in de AH-winkel
moet kunnen kopen. In het
kerstnummer is. één van de
hoofdgerechten een springbok-
steak. Je snapt: dat bedenken
we niet zonder de vleesspecia
list van AH.'
Het kerstnummer: wie neemt
het niet mee naar huis? En dit
nummer wordt helemaal popu
lair, omdat het in een jasje is
gestoken dat je wel erg nieuws
gierig maakt. 'Al in het voorjaar
dachten wij na over de nieuwe
jas van AllerHande in 1998'
zegt Blankenspoor. 'Dat is na
melijk óók ons pakkie-an. Van
Albert Heijn horen we wat de
Bart Nieuwenhuis, één van
de vaste fotografen van
AllerHande, fotografeert
voor het kerstnummer
een model die de berei
ding van een saus demon
streert.
grote lijnen moeten zijn. Dit
jaar was onze opdracht dat het
blad nog meer een cadeautje
voor de klant moest worden.
Dat 'vertalen' wij dan bijvoor
beeld naar 'meer sfeer op de pa
gina's'. Ook hebben we een
nieuw logo ontworpen.' Blan
kenspoor wijst naar het nieuwe
logo van AllerHande en infor
meert: "Waar doet het jou aan
denken? Sinterklaas, spaghet
ti?' De Flitsenredacteur bekent:
'Pippi Langkous'. De hoofdre
dacteur knikt tevreden: 'Men
sen hebben er allerlei voorstel
lingen bij. Maar iedereen is het
er over eens: het logo is vrolijk.'
Waarom AllerHande elk jaar
verandert, heeft meer dan één
reden. René Repko van Albert
Heijn legt uit: 'AllerHande is
een voorbeeld voor concurreren
de winkelbladen, en wordt
daarom nageaapt. En dus zijn
we altijd bezig met vernieu
wing.' De tweede reden is net zo
belangrijk. We letten erg goed
op de trends in Nederland. Wie
kookt er in huis, hoeveel tijd wil
je eraan besteden, wat vind je
belangrijk aan eten, enzovoort.
Omdat dat verandert, veran
dert AllerHande mee.'
Blankenspoor vult aan: 'In 1998
gaan we daarom meer recepten
brengen voor snel en slim ko
ken, we geven suggesties voor
hobbykoken en komen met ver
schillende handige en leuke ru
brieken. De missie van Albert
Heijn is: "Help de klant met lek
ker eten en drinken'; daar sluit
het allemaal erg goed bij aan.
De klantenservice bijvoorbeeld,
houden we er in, maar nieuw is
straks de rubriek 'de wereld
van lekker eten drinken',
waarin je kunt lezen over nieu
we producten, boeken, beurzen
en kookgereedschap. Ook heb
ben we straks een vegetarische
pagina en krijgen 'Lekker Le
ven' en 'AllerHande Beauty' een
nieuwe vorm.'
'Kijk', zegt Repko weer. 'Er zit
ten drie elementen in de nieu
we AllerHande: vernieuwing,
kwaliteitsverhalen en voor elk
wat wils. AllerHande onder
steunt, zeg maar, de formule
van Albert Heijn. Belangrijk!
Maar bovenal is AllerHande
een cadeautje van Albert Heijn
voor de klant. Zelf, zegt het
hoofd Formulepresentatie, 'ver
gelijk ik AllerHande weieens
met een mooie reisgids. Daar
blader je doorheen terwijl je op
de bank met een kopje koffie
wegdroomt. Da's genieten. En
dat betekent helemaal niet, dat
je uit zo'n gids een bestemming
kiest. Dat geldt ook voor Aller
Hande: je hoeft er gerust niet
uit te koken, om toch erg van
het blad te genieten.'
De redactie bespreekt de
voortgang van het kerst
nummer. De zogenaamde
'moodborden' laten de
sfeer van de pagina's zien.
Vlnr: hoofdredacteur
Reijer Blankenspoor, chef
redacteur Mieke van Laar
hoven, art-director Ger
Schoolenaar, redactie
assistente Petra Waaijer,
redacteur Tanja Zetzema
en vormgever Ching Lee.