MEDEWERKSTER MONSTERKAMER 'Ik componeer veel op de fiets' Micha Hamel schrijft muziekstuk voor Ahold AHOLD FLITSEN MEI 1997 Ze zet bijna elk uur koffie. Op de schippersmanier. Dan legt ze op de bureaus van de inkopers een bordje 'proeven'. Bora Mandjes' domein is de monsterkamer bij Marvelo, waar koffie, thee en pinda's worden gekeurd voor ze het pand verlaten. KOFFIE ZETTEN OP DE SCHIPPERSMANIER, HOE DOE JE DAT? 'Ken je dat niet? Koffie op de bodem, heet water erop. Nooit kokend water hè. Koffiewater mag nooit koken. Theewater wel. Dat moet zelfs koken. Je zou theewater drie minuten moeten laten doorkoken om te ontharden. Maar de mensen thuis doen dat ook niet, dus zet ik hier thee zoals men thuis ge wend is.' EN DAN? 'Dan komen de inkopers proe- ven. Ik zet de kannetjes klaar en schenk de kopjes vol. Ze proeven met een lepel, blind. Of eigenlijk, ze slurpen het van een lepel en spugen het in een bak. Net als met wijn. Nee, dat geslurp hoor je op een gegeven moment niet meer. Is de smaak goed dan geven we dat door aan de fabriek. Zelf proef ik ook weieens mee. Niet vaak hoor, maar ja, de nieuwe Gourmet- koffie heb ik natuurlijk ook even geproefd. Dat is wel een leuk idee, datje een van de eer ste Nederlanders bent die die koffie heeft gedronken.' PROEF JE DAN OOK ECHT VERSCHILLEN? 'Niet zoals de inkopers dat kun nen, maar ik proef wel verschil len tussen de Perla-koffie en de goedkope Bonus-koffie. Dat kun je zelfs ruiken. Perla is veel vol ler. Ik geloof ook dat het een kwestie van veel doen is. Je kunt het leren.' EN DE HAMVRAAG. GAAT ER WELEENS WAT MIS? 'Soms. We hebben weieens ge had dat de kersenthee in een verkeerde verpakking zat. Maar dat is in de laatste fase. Het keuren begint al veel vroe ger. Voor de partij wordt ver scheept van het land van her komst naar Nederland krijgen we hier al een monster. Ik brand de ruwe bonen in een kleine brander en meet het vochtgehalte. Als het monster goed is. gaat er een telefoontje naar de andere kant van de we reld: laat maar komen. De vol gende keuring is aan de achter deur. Voor-ie in productie gaat, nemen we weer een schepje, wordt ook weer gebrand. Dan wordt er nog gekeurd als de koffie is gebrand en als hij is verpakt. Elke ochtend ga ik de fabriek in om monsters van de productie van de dag ervoor op te halen. Van elke lijn haal ik een pak. Die koffie en thee zet ik hier. De pakken hebben nummers. Is er iets fout dan kunnen we zo de hele partij achterhalen.' DEZE RUIMTE HEEFT OOK IETS VAN EEN LABORATORIUM? "Nou ja, je mag hier niet roken. Dat is slecht voor de smaak. En de smaak, daar gaat het na tuurlijk om. De kannetjes wor den ook niet met zeep afgewas sen, alleen maar omgespoeld. En verder bewaar ik hier mon sters van alle bonen die in pro ductie zijn. Kijk, dit is een hele mooie soort. Mooi egaal.' HEB JE ZE WELEENS AAN DE STRUIK GEZIEN? 'In het land zelf? Nee. Maar dat gaat veranderen. Als deze Flit sen uitkomt, ben ik in Indone sië. Mijn zoon gaat trouwen met een Indonesische. Dat wordt een groot, traditioneel feest. En als we er toch zijn, gaan we ook wat eilanden bekij ken. Dus ook de koffie en de thee.' Utrecht, zondag 25 april. Om 15.00 uur wandelt di rigent Roland Kieft naar zijn plek voor het Neder lands Jeugd Strijk Orkest (NJSO), dat in concertzaal Vredenburg gereed zit voor een uniek concert. De zaal, waarin duizend Ahold-medewerkers met hun familieleden - en Albert Heijn-klanten uit de regio Utrecht - hebben plaatsgenomen, wordt muisstil, ledereen wacht... op het Ahold-stuk. Via het februari- en maartnum mer van Flitsen kon je gratis kaarten krijgen voor deze uit voering. Zou je de doperwten door de zaal zien vliegen, bij een stuk dat is gecomponeerd voor Ahold? Wie die zondag in de zaal zat, kon het zelf zien en horen. Het Ahold-stuk is gecompo neerd door de 27-jarige Micha Hamel, die zich bij dit concert in goed gezelschap bevond. Vóór dirigent Roland Kieft hem het podium optrok, had het NJSO al werk van onder meer Mozart en Pieter Hellendael ge speeld. De dirigent legde bij elk muziekstuk uit waar het over ging. Bij het Ahold-stuk liet hij dat aan de componist zelf over. TCun je aan het publiek uitleg gen hoe je een stuk muziek be denkt?' was zijn vraag aan Mi cha. De componist krabde zich eens achter de oren. *Een moei lijke vraag"', vindt hij. 'Het be gint gewoon met een idee. Ik componeer veel op de fiets. Ik wil graag 'denkbare' muziek maken. Als ik zelf de muziek al niet kan onthouden, dan kan een luisteraar dat waarschijn lijk ook niet. In het stuk dat ik speciaal voor Ahold heb ge schreven, zitten veel stiltes. Want', legt het genie uit, 'ook een stilte is muziek. Het is mu ziek uit de twintigste eeuw.' De zaal wordt er stil van. Maar dat moet ook, want de violisten en cellisten nemen hun instru ment al ter hand. De dirigent geeft het teken en heel zachtjes begint het stuk, om dan lang zaam aan te zwellen en plotse ling in een volledige stilte te vervallen. Het stuk maakt bij zonder veel indruk. Met een staande ovatie worden het or kest en de componist bedankt. Als de gasten de concertzaal verlaten, staat daar voor hen nog een kleine attentie. Enkele bijdehandte types hebben de Zaanse huisjes gevuld met koek al in de pauze ontdekt. De rest van het gezelschap laat zich verrassen bij de uitgang. Dirigent Roland Kieft (r): 'Micha, kun jij aan het publiek uitleggen hoe je muziek bedenkt'

Personeelsbladen | 1997 | | pagina 8