mum
De lijst van een schilderij is als
het kapsel van een vrouw
Huismerkstrategie
wordt aangepast
Ouand la Commandene
fait la foire 1
m
Etos Beauty Case brengt
eigen merk geneesmiddelen
Albert Heijn
VAUCLU&B
govew^--r
Etos
Inkoper GVA
haalt eretitel
in Frankrijk
Gedrevenheid
Flitsen
pagina 10
wk**»*'e&duBhan'
TuMte a accu*
De Albert Heijn-huis-
merkprodukten krijgen
een iets ander uiterlijk.
Het vertrouwde huis
merkvignet, het AH-logo
met het dakje en het
woord "huismerk', zal ge
leidelijk worden vervan
gen door een eigentijds
AH-zegel. De huismerk-
produkten krijgen een
verpakking die hun kwali
teit en eigen identiteit be
ter uitdrukken dan nu het
geval is. De eerste resulta
ten van deze vernieuwde
aanpak, AH gesneden kaas
en AH-chips en -minifriet
in flitsende verpakking,
zijn deze maand al te be
wonderen in de winkel.
„Het is geen drastische wijzi
ging in de strategie. Daar was
ook geen aanleiding toe,
want de huismerken doen
het goed en hebben een goe
de reputatie", vertelt Marian
Lambert, coördinator van het
AH-huismerkproject. „Het
gaat meer om een aanscher
ping van het huidige huis
merkbeleid. Waar wij naar
gestreefd hebben is het ver
sterken van de AH-identiteit
van de huismerkprodukten.
Op die manier onderschei
den onze produkten zich na
melijk duidelijker van de A-
merkprodukten en van de
huismerkprodukten van con
currerende winkelformules.
Het versterken van de AH-
identiteit willen we vooral
bereiken door middel van
een AH-logo dat door ont
werp en plaats op de verpak
king sterker opvalt dan het
huidige logo. Daartoe is een
soort AH-zegel ontworpen,
dat op een vaste plaats, in het
midden bovenaan de verpak
king, op alle huismerkpro
dukten zal worden gezet. Het
formaat en de kleur van het
zegel zijn afhankelijk van de
verpakking en de grootte van
het produkt."
Daarnaast wordt de eigen
AH-identiteit versterkt door
gewijzigde ontwerpen voor
de verpakkingen. Marian
Lambert: „We willen nieuwe
verpakkingen minder laten
lijken op de bestaande
A-merk verpakkingen. Een
mooi voorbeeld hiervan is de
nieuwe chipsverpakking."
Informatieblok
Een andere aanpassing is het
aanbrengen van een informa
tieblok op elke AH-verpak-
king. Marian Lambert: „De
consumenten worden steeds
kritischer ten aanzien van
hun voeding. Men wil steeds
meer weten over de dingen
die men eet. Bijvoorbeeld
welke ingrediënten en hoe
veel calorieën een produkt
bevat, hoelang een produkt
houdbaar is en hoe je een
produkt het beste kunt ge
bruiken en bewaren. Veel
van deze informatie wordt
ook nu al door AH op de ver
pakking vermeld. De veran
dering is dat we deze infor
matie nu bundelen in één
blok, waardoor het geheel
overzichtelijker wordt en de
consument de gewenste in
formatie sneller kan vinden."
In maart introduceert Etos
in haar 150 Beauty Case
winkels vijf geneesmidde
len onder het eigen Etos-
merk. Het gaat om drie ty
pen pijnstillers met ver
schillende werkzame sa
menstellingen, een hoest-
drank en een kalmerings
middel. Kenmerk is een
hoge kwaliteit tegen een
aantrekkelijke prijs.
Met deze aanvulling breidt
Etos haar assortiment eigen-
De heer Oosterwijk, inkoper
en merchandiser bij GVA,
(geheel links op de foto) ont
ving op 26 januari jl. in Frank
rijk een sabelslag, een oor
konde en een bronzen me
daille van de Commanderie
des Cötes du Rhöne. Hij
kreeg daarbij de eretitel che
valier (ridder).
Jaarlijks vindt er op de „foire
d'Orange" (een soort jaar
markt) een internationale
wijnproeverij plaats. Wijn
handelaren en -liefhebbers
uit de hele wereld komen
dan naar Tulette in Frankrijk
de befaamde wijnen van de
streek keuren. Om dit feest,
dat voor de 38e keer plaats
vond, wat luister bij te zetten,
werd een aantal mensen de
avond tevoren onderschei
den voor speciale verdien
sten. De heer Oosterwijk van
GVA kreeg zijn titel voor het
promoten van de Rhöne-wij-
nen in Nederland.
merkartikelen, dat inmiddels
200 produkten telt, uit op
een nieuw terrein. Voor de
kwaliteit van de eigen-merk
geneesmiddelen staan fabri
kanten van bekende genees-
middelenmerken garant.
Maud Onsoe-van IJsseldijk (56), coördinator ziek
tewet op het hoofdkantoor in Zaandam, komt oor
spronkelijk uit Soerabaya, Java. Sinds 1963 woont
ze in Nederland. „Indonesië is natuurlijk mijn moe
derland", zegt ze, „maar Nederland is mijn vader
land." Een kind van twee landen. Ze verzamelt
schilderijen over Indonesië, veelal geschilderd
door Nederlandse schilders. Zo leven de herinne
ringen aan het '13 000 eilandenrijk' in haar hobby-
voort.
„Mijn moeder schilderde
veel en door haar maakte ik al
vroeg kennis met schilderij
en, maar verzamelen doe ik
pas kort", zegt Maud Onsoe.
Ze haalt haar verzameldag-
boek te voorschijn. „Ik heb
om precies te zijn op 21 de
cember 1985 mijn eerste In
donesische schilderij ge
kocht. Ik liep op de zwarte
markt van Beverwijk bij toe
val tegen een vervuild en ver
waarloosd schilderijtje aan
van de Nederlandse schilder
Gerard Pieter Adolfs, die ook
in Soerabaya gewoond heeft.
Zijn naam kende ik via mijn
moeder. Dat was een schilde
rij van een bloeiende flam
boyant, een soort tropische
sierboom. Die Adolfs kon ik
voor een prikje kopen. Ver
volgens heb ik het zelf
schoongemaakt en opnieuw
gevernist."
Gamelanorkesten
Inmiddels heeft ze op veilin
gen van particulieren en han
delaars zo'n veertig schilde
rijen in allerlei formaten ge
kocht, maar ook gekregen.
Zoals het Indië-schilderij van
opa dat naar zolder verban
nen was en het schilderij dat
overbleef na de verdeling van
de erfenis. Een klein deel be
staat uit zogenaamde bloe-
menstukken. De pronkstuk
ken uit haar verzameling zijn
toch schilderijen die Indone
sië tot onderwerp hebben.
Onderwerpen zijn onder an
dere gamelanorkesten, kar
bouwen op de rijstakkers,
srimpi-danseressen, straat
beelden, Javaanse vulkaan
landschappen en Balinese
tempels.
Daarnaast verzamelt ze ook
andere voorwerpen uit de In
donesische cultuur. Bijvoor
beeld een houten beeldje van
een grimmig kijkende leeuw,
een zogenaamde tempel
wachter, die in vroeger tij
den de kwade geesten moest
verdrijven. Verder staan, ver
spreid door het hele huis,
prachtige höüten, handbe1-
werkte Indonesische en Chi
nese dressoirs. „Een krissen-
kastje uit de kraton van Solo
en een 19e-eeuwse Madure
se bruidskast heb ik met veel
geduld bij elkaar gesprok
keld. Tja, de Indonesische
cultuur zit toch een beetje bij
me in het bloed. Ik ben er
geboren en getogen." En re
soluter: „Hoewel ik om al
lerlei redenen niet terug zou
willen."
Terug naar het schilderijen
verzamelen. Wat komt daar
allemaal bij kijken? Maud On
soe: „Gedrevenheid, tijd, ple
zier in het onderhandelen,
speurdersinstinct en ook wat
geld. Ik reis stad en land af op
zoek naar nieuwe aanwin
sten. Mijn kinderen zeggen
wel eens: 'Als mijn moeder
op een rommelmarkt zoek is,
kijk dan waar de grootste sta
pel schilderijen op een hoop
ligt.' Verder gaat het com
mentaar niet (meer), want
soms kom ik uit de stapel te
voorschijn met iets wonder
schoons, wat zelfs hun volle
dige instemming heeft. Als ik
een schilderij op het spoor
ben probeer ik daar zoveel
mogelijk over te weten te ko
men. Het Pieter A. Scheen
schilderlexicon is daarbij een
belangrijke hulp. Daarin wor
den veel Nederlandse beel
dende kunstenaars, geboren
tussen 1750 en 1950, be
schreven. En natuurlijk heb
ik me ook verdiept in kunst
geschiedenis en schilder
technieken. Ik ben ook een
goede klant bij de biblio
theek.
Maar het meest essentiële
blijft: het leren kijken naar
kleur, verhoudingen, compo
sitie en gaafheid. Dan nog de
achterkant van een oud schil
derij, dat is soms een verhaal
apart. Reparaties, dunne
plekken, spijkergaten in fra
me en lijst die niet met elkaar
overeenkomen weerleggen
soms een heel verkoopver
haal.
Als ik een schilderij eenmaal
in mijn bezit heb komen het
schoonmaken, restaureren
en eventueel de aankoop van
een nieuwe lijst aan de orde.
Als het nodig is maak ik olie
verven zelf schoon; ook het
vernissen is geen probleem.
Restaureren laat ik aan een
goede vakman over. De lijst
van een schilderij is als het
kapsel van de vrouw." Maud
Onsoe lacht:Aan het uitzoe
ken van een lijst moet dus
veel aandacht besteed wor
den."
Mand Onsoe tussen haar verzameling schilderijen