Thorn Hoffman kruipt in de
LEVENSLESSEN
PI PO
kar op de Zaanse Schans, even later be
klopt hij op bekwame wijze kazen in een
oud pakhuis en ten slotte zien we hem
goocheltrucs uithalen voor een klein
meisje.
"Voordat de opnamen beginnen kijk ik op
het monitortje altijd even naar de opna
men van de vorige dag. Op het moment dat
je acteert maak je voor jezelf een voorstel
ling hoe het er ongeveer op film uit zal
zien, maar je kunt er nooit helemaal zeker
van zijn. Daarom kijk ik of ik het echt goed
gedaan heb. Of ik niet te veel overdrijf. Of
het wel komisch genoeg is. Elke dag stel ik
mijn spel opnieuw bij", geeft de acteur te
kennen.
Op de laatste opnamedag van de speelfilm
'Zoeken naar Eileen' werd hij opgebeld
door producent Van Mierlo, die hem de rol
van Albert Heijn sr. aanbood in de Ahold-
film. Anderhalve dag later liep hij met een
hondekar in de Zaanse Schans. "De film is
op een bepaalde manier een komedie om
dat Albert Heijn in de verkeerde tijd is
beland", legt Thorn Hoffman uit. "Het is
geen documentaire over hoe het 100 jaar
geleden toeging. Albert Heijn zal ook wel
eens ruzie met z'n vrouw gehad hebben.
Dat zie je niet in deze film. Het was ook
niet nodig om me echt in de figuur Albert
Heijn te verdiepen omdat de film geen
historische pretenties heeft. Als dat wel zo
was geweest dan was ik waarschijnlijk in
de familiedossiers gedoken en was ik boe
ken over die tijd gaan lezen, zoals Peter
Faber indertijd heeft gedaan voor de rol
van Max Havelaar. Tekst heb ik nauwe
lijks. Alleen in het begin om het verhaal op
gang te brengen. Het is een beetje slap
stickachtig."
Behalve in 'Het Wassende Water' was hij
o.a. ook te zien in de TV-serie 'Transport'
en in de speelfilms 'Luger' van Theo van
Gogh, 'De Witte Waan' van Adriaan Dit-
voorst en 'De Vierde Man' van Paul Ver
hoeven. Thorn Hoffman verdient inmid
dels al 10 jaar de kost als acteur. Een speci
fieke toneelopleiding heeft hij nooit ge
had. "Ach, de beste school voor een acteur
is het leven zelf. Dat wat je om je heen ziet.
Als ik een merkwaardig figuur op straat zie
dan lach ik daar niet om, maar dan kan het
best gebeuren dat ik met hem een café
binnenstap om naar z'n levensverhaal te
luisteren. Daar leer ik meer van dan van
een heel jaar toneelschool. Verder kijk ik
veel naar films. Hoe andere acteurs het
Hij was Gielj an Beijen in de
TV-serie 'Het Wassende
Water'. Het weekblad Viva riep
hem uit tot de populairste man
van Nederland. In september
gaat 'Zoeken naar Eileen'
wereldwijd in première. Daarin
heeft hij de hoofdrol. "Mijn
meesterproef", zoals hij zegt.
Acteur Thom Hoffman. Als
kleuter had hij het over 'Albel
Teil'25 j aar later speelt hij
Albert Heijn sr. inde Ahold-
film. Deze maand te zien op de
jubileumfeesten. Een gesprek
op de filmset.
Thorn Hoffman (30) leunt geduldig tegen
een stapel kratten in DC Zwolle. Hij bergt
zijn bril zorgvuldig op in een zak van zijn
ouderwetse, wollen kostuum. "In 'Het
Wassende Water' had ik bijna exact de
zelfde kleren aan, maar daarmee houdt de
vergelijking op", zegt hij later. Als het
commando 'actie' uit een megafoon schalt,
pakt hij een fles Chocomel, bekijkt 'm aan
alle kanten, schudt eens duchtig, zet hem
terug in de krat en wandelt in de richting
van de camera die langzaam op de vork
van een heftruck naar beneden zakt. Soe
pel ontwijkt de acteur links en rechts voor:
bijschietende pallettrucks. Producent
Henk van Mierlo hangt hoofdschuddend
over de rand van het hek dat op de vork
geplaatst is. Niet helemaal naar de zin. De
scène moet over. De acteur, die zijn taak
met bewonderenswaardige kalmte vervult,
herneemt zijn plaats bij de Chocomel. 'Ac
tie' galmt het andermaal door de hal.
Na een keer of tien stelt Simon Ransley, de
Engelse cameraman ten slotte vast: "It was
lovely." Uren in de weer voor hooguit 15
seconden bruikbaar materiaal. Zo gaat dat
in de filmwereld. Voor Thorn Hoffman is
het pauze. In afwachting van het volgende
shot mag hij koffie gaan drinken. We lo
pen naar de kamer van chef PZ Jan Bree-
schoten, die door de filmploeg als kleed-
en grimekamer in gebruik is genomen. Op
het bureau van de chef PZ staat een kleine
monitor. De acteur laat daarop een aantal
eerder gemaakte opnamen zien. We zien
in beeld verschijnen met een honde-