s
"Flensen"in de
Kcdverstraat
Nft-beleid: EXPANSIEF
RAMADAN: een periode van
inkeer en bezinning
;!r«riï
■B
i i*Ii
Opening Albert Heijn Supermart
in nieuw winkelcentrum
iiamuaH
IPiaaiaH
nBcorsnggnacSS
lillllMHBIIigjl!
pagina 2
FLITSEN
t 24 ji
v
EhiiwiH
limimii
liiMiiiui
III
Op 29 juli j.l. heeft Peter Knegtjens in eendrachtige samenwerking met
mevrouw Lachotzki in de Amsterdamse Kalverstraat de nieuwste aanwinst
van AC Restaurants, een Crêperie Pan Pan, geopend.
Het restaurant is opgezet volgens een nieuwe formule. Het is een
tearoomachtige crêperie, bedoeld als rustpunt voor het winkelend publiek,
dat er zowel gezellig een kop koffie kan drinken als de lunch of diner
gebruiken.
Of natuurlijk een fraai ogende en heerlijk smakende crêpe kan verorberen.
De in het zicht staande, ronddraaiende crêpe-machine en de spectaculaire
bereidingswijze nodigen daar in ieder geval toe uit.
In het nieuwe winkelcentrum "Spaland"
in Kethel te Schiedam is op donderdag
15 juni een nieuwe supermart van Albert
Heijn geopend.
Bedrijfsleider is de heer J. Th. Kraan,
een oud-Schiedammer, die wordt bijge
staan door circa 80 personeelsleden.
Van dit aantal is de helft in volledige
dienst en de overigen zijn werkzaam als
part-timer.
Op de foto het personeel bijeen op de
openingsdag.
Rechts de heer en mevrouw Kraan.
Jinnen AHSM opereert de ZB-organisatie als een zelfstan
dige Operationele Eenheid.
Gebleken is dat de ZB buurtwinkel-formule steeds meer
aanslaat en duidelijk in een behoefte voorziet.
Door de leiding van AHSM is dan ook gekozen voor een
beleid, dat gericht is op uitbreiding van het aantal filialen,
waarin deze buurtwinkel-formule kan worden toegepast.
Een aantal kleinere supermarts past ook beter in deze
formule en zojuist zijn 2 supermarts, te weten Leyweg Den
Haag en Eksterlaan Haarlem, overgegaan naar de ZB-orga
nisatie.
Eén van de konsekwenties die dat beleid met zich meebrengt
is een uitbreiding van het aantal bedrijfsleiders.
Een eerste aktie daartoe is ondernomen door een interne
advertentie te sturen naar alle Supermarts.
Daarin komt tot uitdrukking dat deze ZB's geleid moeten
worden door bedrijfsleiders die naast een behoorlijke
algemene ontwikkeling, op de hoogte moeten zijn van
elementaire marketing - en managementtechnieken, kosten/
baten analyses kunnen maken en zodanige kontaktuele
eigenschappen hebben, dat zij herkenbaar en aanspreekbaar
zijn voor de klanten.
Kortom een nieuwe fase in de geschiedenis van deze
winkelvorm van het Ahold concern.
Elk jaar vieren de Mohammedaanse medewerkers van ons
concern hun vastenmaand, de Ramadan of ook wel de
Ramazan [zoals men o.m. in Turkije zegt]. Niet iedereen
weet precies wat deze periode inhoudt en dit was de
aanleiding om te gaan praten met enkele van onze
collega's afkomstig uit Turkije en Marokko werkzaam in
het Distributiecentrum te Zaandam.
Het waren de heren Ahmed Aydemir, Recep Olmez en
Nurali Alpaydin allen Turkije] en uit Marokko de heren
Ahmed Hichu, Aissa Assoud en Mohamed Allal Boukdih
uit Marokko.
In de eerste plaats werd duidelijl
dat de Ramadan niet in alle landen
op dezelfde dag begint, al is dat ook
weer niet helemaal uitgesloten. Dit
jaar begint de Turkse Ramazan op 6
augustus, terwijl in Marokko 6 of 7
augustus de eerste dag zal zijn.
Bepalend hiervoor is de stand van de
(nieuwe) maan. Ook het einde van de
vastenmaand kan daardoor uiteen
lopen.
In de Ramadan - die in voorgaande
eeuwen wel eens drie maanden lang
is geweest - wordt er tussen zonsop
gang en zonsondergang niet gegeten
of gedronken. "En niet naar de
vrouwen gekeken," voegt de heer
Boukdih er aan toe, "Dat hoort er
ook bij."
De heer Aydemir verduidelijkt de
doelstelling van de Ramadan als
volgt: "Het gaat er om door deze
periode van vasten als het ware boete
te doen voor de fouten, die men in de
andere elf maanden heeft gemaakt.
Het is een periode van inkeer en
bezinning."
Er zijn echter wel uitzonderingen op
de vrij strenge Ramadanregels. De
heer Hichu zegt: "Wanneer iemand
ziek is kan de Ramadan vervallen zo
lang het nodig is. Dan mag je best
wat eten. Maar het is wel de bedoe
ling, dat de "gemiste dagen" later
worden ingehaald. In totaal moet de
betrokkene dan toch op 30 dagen
komen."
De heer Aydemir bevestigt, dat ook
in Turkije dergelijke uitzonderingen
mogelijk zijn. Ook kan het zijn, dat
andere plichten worden opgelegd.
"Toch is het wel een strenge
maand," vindt de heer Assoud, "Je
mag niet liegen - anders ook niet,
hoor - en het is een soort heilige
periode. Zo zie ik dat. In zo'n maand
moet je eigenlijk een uitzonderlijk
mens zijn."
Hichu: "Je moet altijd zo goed
mogelijk leven, maar tijdens de
Ramadan geldt dat nog sterker."
Een bekend voorbeeld van proble
men - In Nederlandse ogen dan altijd
- is de man die kiespijn heeft tijdens
de Ramadan. Dan is het niet toege
staan de aangestoken kies tussen
zonsop- en zonsondergang te trek
ken. Wanneer dat wel gebeurt dan
moet deze dag worden "ingehaald".
Dat hoeft echter niet meteen aanslui
tend aan de Ramadan te zijn, want
anders zou men het feestelijke einde
van de vastentijd moeten missen.
Tijdens de Ramadan neemt het
ziekteverzuim onder de Mohamme
daanse werknemers wel wat toe.
Boukdih: "Als je gezond bent zijn er
niet zo veel problemen, zeker niet
met eten en drinken. Maar je krijgt
wel wat te weinig slaap. De nachten
zijn al kort - tenminste tijdens de
Ramadan-perioden van de laatste
jaren - en in die paar uur moet je
twee keer eten en drinken. Je gaat
dus laat naar bed en je komt er weer
vroeg uit."
De eerste dagen van de Ramadan
zijn wel het moeilijkste, zegt de heer
Aydemir, dan moet het lichaam nog
aan de veranderde eet-tijden wennen.
De heren Olmez, Alpaydin, Assoud
en Boukdih zijn het met elkaar eens.
dat de Ramadan-nachten gezellig
zijn: men eet meestal gezamenlijk.
Dan neemt men vaak wat extra's,
waardoor de Ramadan niet zelden
voor de betrokkenen ook een wat
dure tijd is.
Men gaat ook elke dag onder de
douche om zowel geestelijk als licha
melijk "schoon" te zijn bij het
bidden.
Het eind van de Ramadan wordt
uitbundig gevierd; het "suikerfeest"
duurt dan enkele dagen en dan
worden talrijke lekkernijen gegeten,
zoals dat al eeuwenlang gebeurt door
degenen die de Islam belijden.
De Ramadan is ingesteld door de
profeet Mohammed, die de instelling
van deze vastentijd zag als een door
Allah gegeven opdracht.