A H -brandweerploeg
bij wedstrijden inWormer
SPREEKT DUIDELIJK VERSTAANBARE TAAL
Gesprek met maker van wandreliëfs
WERK VAN BEELDHOUWER DANNENBURG
Lunch bij brandende kachel
Uitstapje naar Kennemerduinen viel,
ondanks regen, niet in het water
bedrijven
Distributie
centrum
Hoofdkantoor
W ij heten welkom
Nieuw personeel
produktie-
4
AH-FLITSEN
26-4 Nancy, dochter v. M. Meijer,
Reel. Afd.
2-5: Lex, zoon van P. de Jong,
opzichter.
3-5:Antje, dochter v. N. Algera,
Grootverbr.
4-5: Sjoerd, zoon van H. Talsma,
rayonleider.
8-5: Rob, zoon van J. Kuiper
(Techn. bur.)
8-5: Johanna Geertruida Maria,
dochter van P. Stam (KB).
Verstaanbare taal
Hiermede zijn wij beland bij het werk
van Dannenburg. Want wat in zijn
atelier het eerst opvalt is, dat de heer
Dannenburg een voor ons allen ver
staanbare taal spreekt. Ook wanneer
hij „vrij' werk schept. Geheel vrij is
dit beeldhouwwerk nooit, er zit altijd
een gebondenheid in, gebondenheid
aan een door de opdrachtgever ge
geven onderwerp.
Van dit vrije werk waren enkele
voorbeelden in het atelier te zien,
de voorstudies en het uitein-
Leden van de P.V. Albert Heijn vertrokken 11 mei j.l. met de bus naar de
Kennemerduinen. 't Weer was niet best en enkele leden hadden verstek laten
gaan, maar het is toch een gezellige dag geworden. Hieronder volgt het
reisverslag van één van de deelneemsters.
We vertrokken om 9.15 uur van
de Kamperstraat. De meisjes ach
ter in de bus hadden goede hoop
op het weer. Zij hadden zonnehoe
den meegenomen en begonnen
vrolijk te zingen. Maar de gehele
dag is er geen opklaring geweest.
De chaufeur bracht ons door de
Velsertunnel langs Haarlem naar
het café restaurant „de Kolk", bij
het Kopje van Bloemendaal. Daar
werd ons een consumptie aange
boden door de P.V.
Duinwandeling
Ongeveer elf uur v.m. vertrokken
wij voor een duin-wandeling, maar
het werd maar niet droog. En
kelen gaven er de voorkeur aan
om met de bus naar het einddoel
gebracht te worden.
Anderhalf uur hebben wij gewan
deld en naar nesten gezocht.
Prachtig is het daar in de Kenne
merduinen; velen van ons zeiden:
„bij mooi weer gaan we deze tocht
nog eens overdoen".
Vredig staat daar op een duintop
het herdenkingskruis van Hannie
Schaft, de vrijheidsstrijdster, die
wij kortgeleden herdacht hebben.
Prachtig
Prachtige paden zijn er in de dui
nen, maar ook toppen die wij on
der grote hilariteit „namen".
Het weer werd er niet beter op en
wij bereikten wel wat al te vochtig
Café-restaurant „Pai'nassia".
Daar brandde de kachel, wjj ont
deden ons van de natte jassen en
begonnen onze botterhammen op
te eten, met nog een consumptie
naar eigen keuze, van het bestuur
van de P.V.
Geen strandwandeling
Om twee uur stapten wij weer op.
Het reisschema was wat ver
anderd. Het weer liet helaas geen
wandeling langs het strand toe! Zo
stapten wij de heerlijk verwarmde
bus in; wij moesten even wachten
op enkele jongelui die niet kon
den nalaten om een kijkje bij zee
te nemen. Het was ook prachtig
om de onstuimige golven zo te zien
komen aanrollen.
Bollenvelden
Toen wij allen weer veilig in de
bus zaten bracht de chauffeur ons
naar de N.-H.-bollenvelden, naar
het plaatsje Limmen; daar zagen
wij mooie mozaïeken van bloe
men, o.a. Het Dorp, een portret
van Mies Bouman (sprekend!),
85,schoon, geheelonthouding,
herten en nog vele andere figu
ren. De fotografen onder ons kre
gen het druk.
Toch voldaan
Vervolgens reden wij terug naar
Zaandam. Ondanks het slechte
weer toch voldaan; veel dank aan
het bestuur en tot het volgen
de uitstapje.
Een medepassagiere.
delijk concept van een beelden
groep voor het Grotius-college te
Heerlen. Een jongens- en een
meisjesfiguur gaven het symbool
van de Coëducatie zoals dit in het
Protestants Grotiuscollege in het
zuiden wordt toegepast.
Gelijkenis
Het „portret" vraagt nóg meer
deze „verstaanbare taal". De op
drachtgever wil wat wij noemen
een „gelijkenis", of dit nu los
staande koppen zijn, (zoals op de
foto zichtbaar) of medaillons, zij
geven een gelijkenis zonder direkt
een „foto" te zijn. Een foto geeft
het tijdelijk beeld van het moment
weer. De kunstenaar probeert iets
vast te leggen van wat het wezen
is van de mens die hier gemodel
leerd wordt. Hij tracht boven het
tijdelijke uit te komen. Er moet
een wisselwerking zijn tussen de
mens onderling, zodat de persoon
lijkheid tot haar recht komt.
Beperkingen
Het medaillon legt de kunstenaar
zeer veel beperkingen op. Het re
liëf komt maar heel even uit bo
ven het oppervlak. Diepte en ron
dingen worden bijna tot een plat
vlak teruggebracht. Het is anders
dan wanneer een figuur of een
kop los in de ruimte staat en
waarbij de afmetingen overeen
komen met de waarneembare
werkelijkheid.
Geen experiment
Het werk van Dannenburg laat
geen ruimte voor het „experi
ment" met neergegooide klompen
klei of een vernuftig spel met lij
nen en vlakken. Een moderne wij
ze van kunst, waarmee wij de
laatste jaren zo dikwijls gecon
fronteerd worden, en waarbij het
vaak maar een zeer kleine groep
mensen is, die in dit werk iets
kunnen beleven. De kunstenaar
staat hierbij vaak op een grote af
stand van de doorsnee toeschou-.
wer. Het is dan voor de leek moei
lijk, werkelijke kunst te onder
scheiden van „maniërisme".
Afwijkend
U kent wel het werk van de
beeldhouwer Zadkine, dat in Rot
terdam geplaatst, de „verwoeste
stad" symboliseert. Dit beeld wekt
nog wel vele gewaarwordingen op,
die de toeschouwer een bevredi
ging geven. Maar wat hier in ge
zien wordt is vaak geheel afwij
kend van wat de kunstenaar er
mee bedoeld heeft.
Sommige beeldhouwers laten nóg
verder iedere „verstaanbare"
vormgeving los. Zij drukken zich
uitsluitend uit in een aantal op
eengestapelde blokken, of in wat
aaneengelaste stangen en stukken
plaatijzer.
Binding
Het werk van Dannenburg houdt,
wat dit betreft, een veel sterkere bin
ding met de door de natuur gegeven
vormen. Iedere vorm is als het ware
een spiegel van een geestelijke inhoud
en daaraan ontleent het zijn schoon
heid.
Reeds een half jaar werkt Dan
nenburg aan het modelleren in
klei van de afbeeldingen van de
heren G. en J. Heijn en J. W. de
Vries. Dat wil niet zeggen dat er
aan één stuk door gewerkt wordt.
Er zijn rustperioden nodig om
weer fris tegenover je eigen werk
te komen te staan. Als je te lang
aan een bepaald werk ook een
schilderij door blijft werken,
dan werk je het, zoals de vakman
dit noemt „dood".
Wij spraken tijdens ons bezoek
aan het atelier de heer J. Heijn,
die nu voor de zesde keer twee
uur achter elkaar kwam poseren.
Het was de laatste keer en ik ge
loof dat de „modellen" blij zullen
zijn wanneer dit twee-uur-achter-
elkaar stil zitten voorbij is.
Als het modelleren in klei klaar is,
wordt er een gipsafgietsel van
gemaakt. Dan gaat het gips
naar de bronsgieterij. Brons kan
meerdere tinten krijgen als ge
volg van vooruit te bepalen oxy-
dering.
De kunstenaar zelf geeft hier
weer zijn aanwijzing, zodat het
kleurengamma van het klare
brons geheel overeenkomt met de
wens van de beeldhouwer. Vorm
en kleur vormen een eenheid.
Levensblijheid
In de heer Dannenburg hebben wij
kennis gemaakt met een kunstenaar,
die ondanks het feit dat hij de laatste
jaren door reuma sterk in zijn be
wegingen gehandicapt is, in zijn ge
sprek én in zijn werk getuigt van een
verfrissende levensblijheid.
Vele maanden lang kon de bedrijfsbrandweerploeg van A.H.,
door drukke werkzaamheden niet deelnemen aan wedstryden. Zater
dag 18 mei waren onze brandweermannen echter weer van de party
om, met nog 14 andere ploegen, te kampen in de landelijke wedstryden
op het terrein van Van Gelder's papierfabrieken te Wormer.
Enkele weken van tevoren was de
A.H.-ploeg in de avonduren begonnen
met de oefeningen, die nodig zijn om
aan dergelijke wedstrijden te kunnen
deelnemen.
„Lekker"
Nadat onze ploeg, als vierde in de
lange rij, van start ging om een
denkbeeldige bz-and te blussen in
een timmerwerkplaats, waarin
zich ook nog een slachtoffer zou
bevinden, bleek al dii'ect dat het
„lekker" liep.
Alle slangen werden zeer snel uit
gerold en ook het slachtoffer was
spoedig aan de E.H.B.O. afgele
verd; toen het sein „Brand mees
ter" kon woi'den gegeven en de
ploeg zich had afgemeld, kon al
meteen worden vastgesteld dat er
een behoorlijke tijd gemaakt was.
Daar de uitslag en de prijsuitrei
king niet vóór 7 uur 's avonds kon
worden verwacht, ging de ploeg,
na nog een kopje koffie te hebben
gedronken, om 1 uur naar huis
met de plezierige gedachte dat er
goed en snel was gewerkt.
Zesde
Pas 's maandags konden de mees
te deelnemers kennis nemen van
de uitslag en het bleek dat de
A.H.-ploeg de snelste tijd had ge
maakt, maar dat er door enkele
kleine foutjes toch wat puntjes
vei'loren waren gegaan en dat de
ploeg als no. 6 geëindigd was.
Men gaat naar wedstrijden om te
trachten als nummer één te eindigen,
maar zoiets is voor één ploeg wegge
legd en als men dan als 6e van de 14
deelnemers uit de bus komt, is er toch
een eervolle plaats bereikt en kunnen
de volgende wedstrijden met vertrou
wen tegemoet worden gezien.
Dhr. F. Kramer PZ—PB
Mej. M. C. v. d. Laan CF
Dhr. W. A. Way TA
Mevr. J. Schurink-Karten KB
Mej. J. C. Napjus SB
Mevr. H. Nilissen-
Brakenhoff VA
Mej. de Vries VA
Mevr. M. de Boer-van Ooyen. KB
S. Kleefman Emb.
R. G. Buitendorp KA
J. P. v. d. Werff Ontv.
B. de Boer Verv.
W. Spanjaard KA
Mej. A. Mulder Controle-afd.
Mej. J. Wiebeding, Grootverbruik
Dhr. N. J. v. d. Made P.M.C.
Dhr. H. P. Legerstee Org.-afd.
Mej. P. M. Roeloefs Kantine
Mej. G. Mulder Fil.bureau
Dhr. J. Leeuwerink Fil.adm.
Dhr. C. H. van Beek. Bestellingen
Dhr. P. B. Klaver Res. fil.contr.
Mej. J. Kriek Factuur-afd.
Dhr. R. Postma Reclame-Studio
Dhr. E. A. Ypma Credit-afd.
Hoewel het nog wel enkele maanden zal duren voordat de drie bronzen
wandreliëfs van de vorig jaar afgetreden leden van de Raad van
Bestuur de hal van het hoofdkantoor zullen sieren, hebben wij ge
meend U al vast iets te moeten laten zien van het hieraan vooraf
gaande werk.
Wij hebben voor u een bezoek ge
bracht aan het atelier van de beeld
houwer Dannenburg, waar de laatsti
hand gelegd wordt aan de meer dat
levensgrote reliëfs.
De heer Dannenburg is van huis
uit een rasechte steenhouwer, dit
komende uit de steenhouwerij var
zijn vader, een tijdlang als assis
tent werkte op het atelier var
Hildo Krop. Destijds één van dt
vooraanstaande, toonaangevende
beeldhouwers. Daarna voltooide
hij z'n studie op de academie te
Amsterdam bij Prof. J. Bronner
Prof. Bronner deed enige jaren ge
leden veel van zich spreken als
schepper van een beeldengroep
voorstellende de hoofd„typen" uil
de „Camera Obscura" van Hilde-
brand. Van Hildo Krop wordt ge
zegd, dat hij niet tevreden was
wanneer een kunstwerk uitslui
tend de uiting was van de per
soonlijkheid van de kunstenaar,
maar dat hij óók wilde, dat de
velen, die het werk aanschouw
den er in zouden herkennen wat
hem het meest bewoog. Hij sprak
een voor de toeschouwers VER
STAANBARE TAAL.
Op onderstaande foto ziet u de heer J. Heijn poseren voor de beeld
houwer, de heer Dannenburg. Op de achtergrond het kleimodel van de
wandreliëfs van de heren G. Heijn en W. de Vries. De kleimodellen
zijn inmiddels gereed, zodat nu de bronzen afgietsels vervaardigd
kunnen worden.