Schilderijen van
visgraten
Levende
te dels
BEZIELD HOUTSNIJWERK
I
Ymh&Jk
vertelt u gezouten
de waarheid
e: KDFFIE HUE fijnste koffiebonencoffeïnevrjj
DE WEEK HEEFT
GEEN TIEN DAGEN
vers bier
want alle waar
is naar zijn geld
KoffieHagmag...
voor ii.-voor iedereen.
APRIL
ALLERHANDE
A
3
lleel snel verteld: me-
vrouw F. Kuipers-Linden-
bergh woont in Rotterdam-
Overschie en ze schildert,
met vissen! Althans: ze
werkt met de graten van
kabeljauwen, tongen, schel
vissen, grieten en forellen
en van al die verschillende
graten en graatjes maakt ze
gewoon erg mooie bloe
men- en dierenlableaus.
Witte bloemen, die parel
moerachtig glinsterend te
gen een zwarte achtergrond
zijn geplakt. Geen mens die
op het eerste gezicht gelooft
dat zoiets van vissegraten
is gemaakt.
„Ach", lachi mevrouw Kui
pers, „ik geloof uat dit alleen
maar weer eens bewijst, dat je
van letterlijk alles iets leuks
kunt maken. Als je maar goed
om je heen kijkt en wat fanta
seert. Dat je met vissegraten
kunt schilderen heb ik gewoon
ontdekt toen we een keer vis
aten en ik aan. tafel wat met de
graten zat te schuiven en in
eens een bloem tevoorschijn
zag komen."
PUTTEN De lippen j
van Arie Hubertse (53) uit j
het Gelderse Putten- vor
men zich tot een verlegen
glimlach en uit zijn ogen
straalt een vrolijke twin
keling. Arie Hubertse is
een man van weinig woor
den. Hij vindt die belang
stelling voor zijn hobby
eigenlijk maar overtrokken.
Aan Puttenaar Hubertse ont
breekt iedere vorm van ij del-
beid. Hij is een erg bescheiden
man. En dat terwijl hij wel de
gelijk eigenschappen heeft om
trots op te zijn. Hij is bijvoor
beeld erg handvaardig en dat,
in combinatie met zijn fanta
sierijke geest, heeft hem tot
een vrijetijdskunstehaar ge
maakt, die zijn omgeving ver
rast met in esthetisch opzicht
bijzonder knappe mozaïeken.
Zoals dat mozaïek, voorstel
lijn in dribbelpas, dat in het
plaatselijke café Floor hangt en
dat daar bij toeval terecht is
gekomen: het was een aardig
heidje aan het adres van de
eigenaar van het café, een fer
vent supporter van Feijenoord.
Maar typisch iets voor Hu
bertse verder ligt, staat en
hangt alle kunst van de Putte
naar verborgen in een schuur
tje achter zijn woning aan het
Kerkwegje.
De mozaïeken zijn stuk voor meer gebruikt kunnen worden,
stuk van een verrassende maar die mij nog goed van pas
schoonheid. Het zijn er teveel komen. Verder ga ik ook wel
om ze alle te beschrijven, maar neuzen in afbraakpanden,
een paar springen er tussenuit. I Laatst kon ik ergens een krui-
Bijvoorbeeld de Indiaan te wagen vol oude tegels ophalen.
paard, zo weggelopen uit The
High Chaparral.
Of het gezin aan tafel, bezig
met de maaltijd. Of de fruit
schaal, uitgevoerd in de na
tuurlijke tinten. Ook aan de
muur hangt een mozaïek met
het opschrift „Nachtwacht".
Arie Hubertse is er nog niet
aan toe gekomen, maar het is
de bedoeling, dat dit mozaïek
aan de gevel van het huis komt
te hangen. „Mijn schoonvader
was nachtwacht, daarom willen
we het huis zo noemen", zegt
hij.
Een tang, een slijpsteen en
een potlood, deze drie voorwer
pen slechts vormen het gereed
schap dat Hubertse voor zijn
hobby nodig heeft. Het mate
riaal is al even simpel: een pot
lijm, platen asbestboard en
tegeltjes van het soort waar
mee de muren van douchecel
len afgewerkt worden. Hu
bertse heeft er iets op gevon
den om aan dit laatste, meest
essentiële, materiaal te komen:
„Ik scharrel hier en daar op
bouwobjecten en het moet wel
heel raar lopen als ik daar
niets vind wat ik kan gebrui
ken".
Er gaan altijd wel tegels ka
pot die in de bouw dan niet
Het belangrijkste voor mij zijn
natuurlijk gekleurde tegeltjes,
want die heb ik nodig voor
mijn kleurencombinaties.
Het meeste van wat ik krijg
is echter wit, maar het valt ge
lukkig erg mee om aan goede
kleurentegels te komen. En
goed, wat ik daar aan te kort
kom, kan ik altijd in de winkel
kopen. En dat kost me ook geen
rib uit mijn lijf", aldus Hu
bertse.
De werkmethode van de Put
tenaar, die ooit (kort voor de
oorlog) als inspeciënt bij een
acrobatengezelschap heeft ge
werkt, is vlug verteld: de fi
guur die hij in mozaïek wil
brengen, tekent hij eerst op een
stuk asbestboard. Hubertse:
„Ik haal mijn figuren overal
vandaan: van foto's en tekenin
gen en soms teken ik ook wel
uit het blote hoofd".
Als de tekening op het board
staat haalt Hubertse zijn col
lectie tegeltjes te voorschijn.
Met een tangetje knipt hij ze
op de gewenste grootte en vorm
(ze zijn niet groter dan een
paar vierkante centimeter),
waarna hij ze met een amaril-
steen glad slijpt. En dan kun
nen ze met lijm op de plaat
asbestboard vastgeplakt wor
den.
Patsboem
Goed, mevrouw Kuipers
heeft inderdaad de prachtigste
bloementableaus bij elkaar ge
plakt van visgraten, maar men
kan ze natuurlijk niet zo uit de
vis halen en meteen, pats,
boem, op een stuk donker ge
schilderd hardboard plakken
Nietwaar, dat zou een te sterk
geurend schilderij worden.
Nagellak
„Klopt", zegt ze. „Weet u wat
ik doe. Ik laat bij de viswinkel
een fiink aantal koppen halen
daarin zitten zoveel leuk ge
vormde graten en ik kook
de zaak eerst goed af. Dan de
graten eruit halen en maar
wassen, keer op keer. Dan was
ik ze nog een keer met een
wasmiddel en tot slot gaan ze
in de celluloselak, om geprepa
reerd te worden Als dat is ge
beurd, ga ik al die graatjes
stuk voor stuk lakken met ge
wone nagellak, wit, maar dan
parelmoer. Wel, en dan is alles
klaar om tot een schilderij ge
maakt te worden, opgeplakt
met „boekbinderslijm". Dat
plakt het best in dit geval."
Ze gebruikt zelfs nog de vis-
seoogjes keihard geworden
door de voorbewerking en
dat zijn dan nét pareltjes.
Wasknijpers
Mevrouw Kuipers doet nog
meer en dat is alleen maar des
te meer een bewijs dat ieder
een iets kan met de handen en
een beetje fantasie. Zo maakt
ze niet alleen van wasknijper
houtjes en droogbloemen uit
de eigen volkstuin geweldig
leuke kaarsenhouders. Ze schil
dert bijvoorbeeld ook met kof
fiedik, appelschillen en thee
bladeren.
„Bewaar mens"
„Ik ben een echt bewaar-
mens", zegt ze, „ik gooi niets
weg voor ik heb gedacht: Kan
ik er iets mee doen? Wel, dat
koffiedik heb ik eens gedroogd
op de kachel op een asbest-
plaatje. Ook het wit van si
naasappelen en grapefruits, ook
natte theebladeren, ook aard
appelschillen, wortelschrapsel,
peultjes van uitgebloeide lathy
rus, zelfs uieschilletjes."
Exposities
Van al die gedroogde zaken j
heeft zij gewoon met lijm en
als achtergrond een stuk karton
een schilderij gecomponeerd
i dat „Dame in lusthof onder j
boom" zou kunnen heten. Het
is net of het van dikke klod
dertjes verf is gemaakt en dat
het iets bijzonders is, bewijst
het feit dat dit „afvalletjes-
scnilderij" al een keer hing op
een tentoonstelling in Over-
schie.
En een visgratenschilderij
bracht een keer dik vijfhon
derd gulden op voor de actie
ten bate van de nieuwe Henry
Dunant
„Jammer dat li niet vier-,
vijfhonderd jaar geleden
geboren bent", zei een di
recteur van een kunst
academie tegen de Hr.
Derksen uit Geldrop, „dan
had u een hele kathedraal
van beelden en houtsnij
werk kunnen voorzien".
Een uitspraak waarmee we
ons geheel kunnen ver
enigen.
Omdat hij zo'n kwart eeuw
geleden banketbakkersleerling
was en z'n bazen niet blind,
kreeg hij al gauw de kans te
experimenteren. Voor chocola
tiers, banketbakkers en hotels
maakt hij een hele reeks zowel
kunstige als kunstwerken. Via
beelden uit materiaal dat
Het echtpaar Derksen houdt
veel van muziek. Op de voor
grond de Madonna loaarvan in
het artikel sprake is. Dat spin
newiel? Zelf gemaakt natuur
lijk.
beeldhouwers nooit gebruiken
(Hildo Krop uitgezonderd, die
had dezelfde stiel) zoals choco
la, een suikerbrood, een blok
stearine, komt hij dan bij hout
terecht. En dat blijft z'n gelief-
Advertentie)
koosd materiaal. Uit wat oude
planken en met als gereedschap
een houtsnijmesje en een tot
beitel geslepen sleutel vijlt je
maakt hij eerst .een dekenkist,
dan een kastje, met kunstig be
werkte panelen.
Bekijk je (de foto's van) de
beelden die Derksen nu zo'n 25
jaar zaagt, houwt en kerft, dan
kom je tot de ontdekking dat
zijn werk eigenlijk nooit ama
teuristisch is geweest. Het is
wonderlijk dat deze man pas
op z'n twintigste jaar ontdekt
dat hij 'het in zijn vingers
heeft'.
Toen zag hij zijn zusje met
een brok klei boetseren en zei
„Laat mij ook eens". Om dan
meteen een kop te maken die
raak is.
Voor Derksen en z'n vrouw is
nu, na 25 jaar werken en vech
ten, het moment aangebroken
waarop Derksen zich geheel
aan het beeldhouwen kan wij
den.
Restaureren? Doet hij ook
wel. Moeilijk soms om mee te
voelen met de oorspronkelijke
maker, vooral als de expressie
verminkt of vaag is; en altijd
een heel gezoek om een vrijwel
identiek stuk hout te vinden.
Als iemand een werkelijk
waardevol mooi houten beeld
heeft dat restauratie behoeft,
dan kan men proberen of de
heer Derksen tijd heeft.
En wie thuis nog een flinke
mop oud kwastvrij hout heeft,
goed uitgewaterd en 'extra be
legen', nou, die doet Chr. A.
Derksen, Wielewaal 71, Gel
drop, 04903 - 2206, een groot
plezier door het hem te bren
gen, per bode te zenden of hem
te waarschuwen.
Mijnheer Derksen, we heb
ben genoten van ons bezoek en
van het werk Uwer Hande! We
wensen u toe dat u weldra veel
en mooi werk zult krijgen
de capaciteiten bezit u ze-
I ker. Sterkte en succes.
nu niet alleen in
beugelflessen
maat ook in pijpjes
(nog niet in alle
filialen verkrijgbaar).
Beugelfles 63
Pijpje 48
Voor mevrouw L. R.
Groenewoud-Nijns (36) in
Brummen zou de week tien
dagen moeten hebben.
„Misschien", zegt ze, „zou
ik dan kans zien meer tijd
te besteden aan mijn lief
hebberij".
Nu doet ze alles zelf in haar
drukke huishouding (man, vijf
jonge kinderen, hond, vier kat
ten) en kan zich pas in de
overschietende uurtjes uitleven
in de schilder-kunst: hiervan
getuigen de aquarellen aan de
muren in haar woonkamer en
de schriftelijke lof van haar
leermeesters van de Famous
Artists Painting Course.
Ze toont werkstukken, teke
ningen, aquarellen. opzetjes
voor een nieuw schilderij en
vertelt intussen „hoe ze ertoe
gekomen is". Als meisje al had
ze veel plezier in tekenen en
kleuren, maar ze zette niet door
in die richting. Ze werd
schoonheidsspecialiste, trouwde
en ging, tussen huishoudelijke
beslommeringen door, zich
energiek toeleggen op het bor
duren van kussens, schellekoor
den, tafelkleden, waarin haar
opmerkelijke gevoel voor kleu
ren wel tot uitdrukking kwam.
Tekenen en schilderen kwa
men op het derde plan totdat
ze zich zo'n kleine drie jaar ge
leden meldde bij de Famous
Artists. Ze is een gewaardeerd
cursiste, één die eigenlijk al
klaar had moeten zijn, maar
door ziektes uitstel gekregen
heeft. Over die cursus zegt ze:
„Het is kostbaar, maar ik ben
er erg tevreden over, want ik
deed het op m'n eigen manier
en nu leer ik de verschillende
technieken."
(Advertentie)
Wanneer U tenminste voor de
komende feestdagen eens van die lekkere, verse,
pittige Verkade zoutjes in huis neemt!
Lekkerder, verser, pittiger proeft U ze niet vaak.
Dat is de waarheid.
De waarheid van Verkade
Gemengde Zoutjes:
assortiment kruidige
en pittige zoutjes
116 ct per doos
chtgezouten
bros crackertje W
57ct per zak
Arno:
met echte
Goudse kaas
bestrooid crackertje
72 ct per zak
(Advertentie)