garantie gemak
d(é makkel
da nieuwe snacks
van patria
Zelfontdekking door speelgoed
De man van vijfentwintig
gulden
ch
i
Ch albert heijn
Het Miraculeuze Vakantieboek door Albert Heijn
Girobetaalkaart
smaken
Wasverzachter
Trotse Bulgaarse wijnen
voor nederige Balkan-prijzen,
exclusief bij Albert Heijn
Cnalberte heijn
Voon
zover
nog
voor
radig
ver-
krÜS-
haan
in alle
■filialen
van
albert heijn N
75
De Cabernet °-75 !)te^.
Misket Karlovo 0.70 Mei
kosten per fles slechts
De rode Cabernet
De witte
Misket Karlovo
wijnkopers sinds 1887
6
ALLERHANDE
A
JULI J 970
.voor wie 'm aanneemt
Lees maar!
Elke girobetaalkaart
wordt door de Postgiro
tot 1009" gegarandeerd.
Dat is de waterdichte
zekerheid dat elk bedrag
tot 100,- per kaart
op uw postrekening wordt
bijgeschreven. Snél,
gespecificeerd en wel!
Dus: kaart ontvangen?
Giropas gezien? Kassa!
Postgiro: meer dan 2 miljoen rekeninghouders. Daar
onder zijn alle winkeliers, leveranciers en dienst
verlenende ondernemingen. Over en weer kunnen dus
vele miljoenen Nederlanders bij elkaar terecht voor
betalen en incasseren. Alleen via de betaalkaart van
de Postgiro gebeurt dat nu al meer dan 1.000.000 keer
per maand. En dat groeit! Het is toch immers dood
gewoon geworden dat men met 'n kaart en het giro
pasje betaalt!
...voor wie 'm afgeeft
Gemisvoor wie 'm nog niet heeft
Trekt u wèl profijt van een postrekening maar nog niet
van de girobetaalkaart? Dan mist u het gemak van deze
moderne vorm van betalingsverkeer. Wend u tot een van
de girokantoren of praat's gratis met telefoonnummer
0017, dan komt u snel aan de weet hoe u aan die betaal
kaarten komen kunt. Bent u nog niet bij de Postgiro, dan
kunt u twee vliegen in één klap slaan. Op 2300 post
kantoren kunt u overigens óók terecht met al uw vragen
en wensen!
PATRIOTJES zijn licht, luchtig en pikant.
Méér dan 250 bolletjes in een gezellige en houd
bare verpakking. Tijdelijk ter introductie slechts
cent. Knal en ludiek voor elke tiener-fuif en
tijdens een party het succes voor eike gastvrouw.
Gewoon lekker om te smikkelen, zomaar in de
zomerzon, in het bos of aan het strand.
Feest of geen feest, PATRIOTJES altijd en overal.
patriotfes
het ludieke zoutje
CPEELGOED is van groot
belang voor elk kind:
het moet zichzelf èn de
wereld, vanuit de wereld
van het speelgoed, ontdek
ken en verkennen. Wij
schreven al eens: het spe
len van het kind is tevens
zijn leren. Zijn spel is, met
andere woorden, doodge
woon zijn werk om op te
groeien.
Natuurlijk moet speel
goed van goed materiaal
zijn en het. moet voorts op
het juiste ogenblik aan het
kind worden gegeven. Het
kind heeft mooi, afwas-
baar, kleurecht en vooral
splintervrij speelgoed no
dig houten speelgoed,
waaraan het zich niet kan
bezeren, is vooral heerlijk.
Zeker wanneer het uit-
neembaar is en weer in el
kaar kan worden gezet.
Ruimte
Het moet tegen een wat
ruwe behandeling bestand
zijn en niet meteen beder
ven als het al eens in de
teil of in het bad wordt ge
gooid. Vooral bewegend
experimenteren is nodig;
dat stimuleert het verken
nen van de ruimte. Daar
bij komt dat het kind wil
construeren, wil bouwen,
opbouwen, allemaal posi
tieve trekken dus.
Stapelspelletjes en leg-
spelletjes, waarbij moet
worden geordend, leren de
constructie van bouwsels
en ook wat bij elkaar hoort.
Het omgooien van die
bouwsels is dan een be
langrijk aspect; het leert
de gevolgen van verkeerd
bouwen, van zwak bouwen
en van geweld ook. Uit dat
bouwen groeit geleidelijk-
aan een meer aangepast
bouwen van huisjes, gara
ges, stations.
Begeleiden
Dat hier de opvoeder een
belangrijke rol speelt, be
hoeft geen betoog: het on
begeleid vrij laten scharre
len, wat moderne psycho
logen nogal eens hebben
gepropageerd, is niet de
juiste manier. Het kind wil
immers leren tijdens zijn
spel en wie kan hem beter
leren dan de ouderen.
Spelen moet ook worden
geleerdwordt dat ver
zuimd, dan zal het kind
zich later, op straat en op
het speelterrein, ook niet
goed kunnen bewegen en
zal zich vervélen. Spelen
is zich ontwikkelen, het is
scheppend bezig zijn.
Het juiste tijdstip
yOORWAARDE bij dit al-
les is, dat de opvoeder
zich weet in te leven in de
wereld van het kind en de
trein van stoelen die hij
ziet (en als èrg mooi prijst)
onmiddellijk leert zien als
de „boot" die de kinderen
ervan gemaakt blijken te
hebben.
Op bepaalde momenten
in het leven van het kind
zijn tal van gebruiksvoor
werpen, kopjes, lepels,
potten en pannen, belang
rijke speelobjecten. Elk
kind doorloopt bepaalde,
soms tamelijk snelwisse-
lende gevoelige perioden.
In zo'n periode zal bepaald
speelgoed worden ge
vraagd en aanwezig dienen
te zijn. Maar dat kan niet
altijd.
In onze samenleving kennen
wij typen waarvan men zich
op een gegeven moment plotse
ling realiseert, dat ze er niet
meer zijn. Figuren die onge
merkt, zonder schokken en
zonder merkbare sporen achter
te laten in de diepste put der
vergetelheid verdwijnen.
Eén daarvan is de violist van
het strijkje uit het restaurant.
Naarmate men minder tijd
ging nemen voor het savoure
ren van het diner, werd het
restaurant-ensemble al maar
zeldzamer.
FEESTMAAL
Maar goed, dank zij beatla-
waai mitsgaders de luide stem
van de Jordaan solide bases
van ons entertainment is dit
muziekje, als laatste restje van.
de laatromantiek weggeruimd.
Jammer dat wel. De zoetge
vooisde klanken die de gast
vrijheid extra doen uitkomen,
de duizend-en-één wijzen van
de in zachte pasteltinten ge
houden achtergrondmuziek,
maakten zo'n eetavondje tot
een feest. En een leven zonder
feesten, is een lange weg zon
der pleisterplaatsen.
WEG NAAR GELUK
Leuk werk, dat vedelen in
een restaurant. Ik deed het ja-
I renlang. Onderhoudend en
j tot die conclusie 'ben ik wel
l gekomen nog nuttig ook.
i Want al die melodieën waarte
gen de tekst gemakkelijk is
aangevlijd, zijn dikwijls aan
leiding geweest tot naar ik
hoop gelukkige huwelijken.
Eerlijk gezegd was aan onze
lauwe westerse stranden zo'n
vleug romantiek -wel op zijn
In Italië en in Spanj'e bij—
voorbeeld, waar iedere min-
I naar een zanger is, waar bo-
vendien de nachten zoel zijn,
i zodat ieder die met overkropt
gemoed rondloopt zich in zang
of onzang kan uiten, in Italië
of Spanje, tja, daar ligt de zaak
anders.
GEEN APOLLO
Maar in ons trieste klimaat
is het nu niet direct voor de
i hand liggend, dat degeen die
op vrijersvoeten gaat, na de
drukte van het dagelijks werk,
plotseling als een verliefde
Apollo naar de lier grijpt om
dan onder een balkon of raam
te gaan staan zingen.
Wat was het gevolg hiervan?
Het brengen van een serenade
werd een kwestie van uitbeste
den. Een oud gebruik waarvan
Bredero al gewag maakte. De
muzikale hulde werd, tijdens
het etentje opgedragen aan de
violist, die vervolgens de ver
liefde wijzen in het oor van
Dulcinea liet glijden.
CYRANO
Een delicate zaak, want in
wezen trad hij, met dat Plaisir
d'Amour en al die andere min
neliederen, op als een soort Cy
rano. Op die manier bracht hij
dan dikwijls de schuchtere
minnaar op dreef tijdens diens
wat stroeve avances. Leuk
werk, vooral wanneer er ver
zoekjes kwamen van, naar men
zou denken totaal vergeten
muziekjes.
Het moment waarop zo'n af
gespeelde top-hit weer eens
voor de dag moest worden ge
haald, kwam gewoonlijk geheel
onverwacht. Wanneer niemand
er op verdacht was, kon bij
voorbeeld een echtpaar uit
Minnesota of een wat vereen
zaamde juffrouw uit de buurt
van de Hebriden, naar zo'n
vergeeld nummertje vragen en
er vertederd naar luisteren.
DÈ SENSATIE
Onverwacht, om niet te zeg
gen sensationeel was het be
zoek van de man die we later als
„de man van de vijfentwintig
gulden" aanduidden. U moet
zich dat goed voorstellen: een
klein, peperduur restaurant
waar bij voorkeur fluisterend
werd gespróken en waar een
luide lach als een scabreuze
uitspatting werd beschouwd.
In deze, bijna plechtige, om
geving kwam op een avond een
al heel weinig gesoigneerd heer
binnen. Met „zwerver" zou zijn
verschijning misschien iets te
cru zijn aangeduid. Maar met
een baard van minstens twee
weken, zonder das of boord en
met vervaarlijke slob'berlaar-
zen, ging het toch bedenkelijk
die richting uit.
Toen hij ging zitten was de
atmosfeer bezwangerd. Er
dreigde paniek. De ober, ogen
blikkelijk aanruisend, gaf de
vreemde klant de mededeling
„dat alles gereserveerd was."
Maar de man liet zich niet
overrompelen en vroeg het me
nu. Krijgsraad met de kelners!
en de chef.
Niet serveren, dan krast hij
wel op, was de eerste impuls.
Hem met zachte, eventuele
harde hand verwijderen, was
de tweede overweging. Maar
de man die in een verfomfaai
de krant was gaan lezen, toon
de geen teken van ongeduld
hoegenaamd.
EERST JENEVER
Wat nu? Hem er uit zetten zou
allicht herrie veroorzaken. En
wat was erger dan lawaai in
deze subtiele omgeving?
„Breng maar vlug een kleinig
heid", zei uiteindelijk de chef,
„dan zal hij wel gauw „opdu
velen"." De gast maakte zijn
bescheiden keuze, maar wenste
toch éérst een glaasje jenever.
Daarna nog één.
Na het nuttigen van zijn
maaltijd met een half flesje
wijn stond hij, voor iemand
er erg in had, bij de vleugel.
Al weer consternatie onder het
personeel, dat een heel cordon
om hem vormde. Een deels ge
choqueerd. deels geamuseerd
publiek. Dank zij de glaasjes
jenever en de wijn, had hij
courage genoeg zich tegen het
opdringen te verzetten.
HÈT MOMENT
„I'k wou zo graag", vroeg hij
kinderlijk naïef, „'dat u het
lied van de vijfentwintig gul
den speelde." Toen de pianist
met nadruk zei het niet te ken
nen, stak hij zijn vinger in de
hoogte en zei: „Dan zal ik het
je leren."
En werkelijk zong hij, voor
zover zijn kapotte stem dat
toeliet, het indertijd bekende
barliedje:
Waar zijn die vijfen
twintig gulden?
't Is de helft van mijn vaders
geld,
Die vijfentwintig gulden
Waar zouden die toch zijn?
Die heeft de ouwe heer verzo
pen
Aan jenever, bier en brande
wijn.
APPLAUSJE
Nooit had ik in dit stijfdeftige
restaurant de hilariteit mogelijk
geacht als door deze slordige
z'anger veroorzaakt. Zowel gasten
als personeel schudden van het
lachen en er klonk zowaar een
applausje. Maar de mooiste grap
kwam toch tijdens het afrekenen.
Nadat de kelner met de statig
heid van een grootvizier het
bordje met de rekening had ge
presenteerd, meldde hij zich' een
ogenblik later bij de kassa. Ont
hutst. Want de vijf-en-twintig
gulden-man had op het bordje
een verfomfaaid bankbiljet ge
legd.
DUIZEND GULDEN
Niet echter van vijfentwintig,
maar eentje van duizend gulden.
Of meneer het niet kleiner had
Neen, het was meneers enige be
zit. De verslagenheid was groot.
De administratie was niet meer
aanwezig en de overige gasten
hadden nog niet afgerekend. In
het kort: wisselen was uitgeslo
ten.
Aangezien de gast geen visite
kaartje bij zich had, noteerde hij
naam en adres op een menu: een
luguber logement in een lugubere
buurt. „Of alles naar meneers zin
was geweest", informeerde de
ober nog eens cynisch. „Uitste
kend" zei de vreemde gast, „al
leen moet je tegen de sommelier
zeggen dat de wijn een paar gra
den beneden temperatuur
was...."
ONVERGETELIJK
Of er de volgende dag iemand
van de zaak met negenhonderd
zóveel gulden aan wisselgeld
naar het opgegeven adres is ge
weest, of dat de directie de zaak
maar blauw blauw heeft gelaten.
weet ik niet. Gaf ook niet. Bij de
j muzikanten bleef ae zanger in
i herinnering als „de man van de
I vijfentwintig gulden.''
S.Albert Heun\
lijkt we/geks
l /ffaamSfftyoop. J
\rzo'n iyr?
uerzsshter
Flaconl liter
Sta 'ns stil bij het prijsverschil
Prijs
Verkoopprijs per liter
Silan voordeel 2.95 3.58
Comfort voordeel 2.95 3.58
Lenor voordeel 2.95 3.03
Vernel voordeel 2.75 3.06
ah Wasverzachter 1.75 1.75
Schrijf
garantie tot 100 gulden1
TH G U
maar!
met de pen
prompt en precies het
juiste bedrag.
Zonder buikige portemonnaie
of bultige portefeuille.
De girobetaalkaart - u krijgt
er steeds 20 - is altijd
pasklaar: geen gewissel en
„Hebt u niet kleiner?".
En al uw uitgaven staan
overzichtelijk zwart op wit
dank zij de dagafrekeningen
De wijnkopers van Albert
Heijn hébben een rijke
wijngaard ontdekt
Bulgarije. Twee voor
treffelijke Bulgaarse wijnen
- de rode Cabernet en de
witte Misket - zijn 'nu in
Nederland. Alléén bij
Albert Heijn.
De Cabernet-druif werd uit
Frankrijk, uit het gebied van
Bordeaux geïmporteerd. En
hij deed het uitstekend. De
rode Bulgaarse Cabernet
kreeg een geheel eigen
karakter trots, vurig en
vol. Maar het grootste
verschil met de bekende
wijnen van Westeuropese
huizen zit ook in de prijs. Het
scheelt güldens per fles!
De misket, een enigszins
geel-groene tafelwijn, is van
Bulgaarse oorsprong. Hij is
zuiver en droog. Hij kan zich
rekenen tot de betere wijnen,
alhoewel ook hier het
typische Balkan-tempe
rament niet ontbreekt. Het
scheelt weer guldens per fles.