llïllWE PMMONIERTEN IN JlIBIlElISFEER Wachten Waarop Fraaie Koekbox Vrnehtenkoek Eenmalige fles doet intrede assortiment ch m SOLISTEN VAN WERELDFAAM GECONTRACTEERD flendrikus (80) is eenzaam 1 Samen Gemakkelijk snijden! CU albert heijn J25 li(e AH Instant Magere Cacao 4 1967 liert Heijn 80 jaar *Kunstmaandorkest 15 jaar *Premie-van-de-Maan<l Clnb 5 jaar 5 pmg-avonden IN HET ONGERTGEBOUW Kunstmaandorkest Anton Kersjes Dit moet u weten Nieuwtje: Dirigent Kersjes houdt PRAATJE BIJ PROGRAMMA MAKKELIJK! PER POST BESTELLEN met extra fijne Je zit maar te zitten Nu in handige Ekcoware-beker Voordeel aan beide zijden Zomerwijnen J79 295 Ter kennismaking H l zuivere maïskiem-olie voor gezonder eten ALLERHANDE A 3 onder leiding van Landag 27 nov. 1967. [AVISCHE AVOND jllST: CHRISTIAN BOR (viool) |Smetana Ouverture ,£)e pkochte Bruid" Mieniawsky Vioolcon- oenow Concertwals Tsjaikoivsky Capriccio ilien ijlerdag 6 januari 1968 t i [WYORKSE avond SOLIST: DANIËL WAYENBERG (piano) a CopIflTiii Dansen uit jilly the Kid" Gershwin Pianoconcert Grofé Grand Canyon I' Gershwin Rhapsody in rijdag 26 januari 1968 injASJWILI-AVOND SOLISTEN: MARINE, IRINA EN NANA JASJWILI (viool) m, Rossini Ouverture „Se- ifiramis" Mendelssohn Vioolcon- irt Vivaldi Concert voor ie violen De Falla Suite „El I hor brujo" |l/rijdag 1 maart 1968 Romantische avond OUST: MISCHA DICHTER (piano) Mozart Serenade Nut- rna Mendelssohn Vierde iimfonie („Italiaanse") Rachmaninow Variaties Dor piano en orkest op een iema van Paganini Kodaly Suite uit „Ha- Janos" (rijdag 26 april 1968 iENSE AVOND OLISTEN: ANNETTE DE LA BIJE ipraan), ARJAN BLANKEN (tenor) Beethoven Zevende imfonie Joh. Strauss Walsen, o!ka's e.d. Franz Léhar, Joh. Strauss i. Operette-duetten J^ENT U HET CONCERTGEBOUW? Het Amsterdamse van 1882? Van binnen? U behoort misschien tot die mensen, die er hun leven lang aan voorbijgaan zonder er ooit één stap in te hebben gezet. Of tot degenen, die dat Concertgebouw als „niet voor ons soort mensen" beschouwen. „Ik begrijp nooit, wat voor soort mensen dat eigenlijk is", zei ons laatst Lex Goudsmit, die op zijn zestiende jaar als leerling dia mantslijper de drempel aan de Van Baerlestraat overschreed en ontdekte, dat Beet hoven „goed voor je is". Toch zijn er heel wat redenen op te noemen, waarom u nooit naar een concert in de Grote Zaal van het Concertgebouw bent gegaan. BIJVOORBEELD: de kosten. Een concert is, wanneer men er zó maar eens heen gaat, een hele uitgave met z'n tweeën, en zeker als men z'n kinderen mee wil nemen. DE MOEITE: men moet opbellen of naar de Van Baerlestraat gaan om plaatsen te bespreken. Dat is voor mensen zowél binnen als buiten de hoofdstad een hele onderneming. DE KEUZE: welk concert is nu wel „goed voor je" en welk niet? Zo overleggende, komt menigeen er helémaal niet toe om te gaan. De twijfel, de vrees, blijft. En er is tóch altijd TV thuis. Zaal zijn binnengegaan om er van een orkestconcert te genieten, kunnen u vertellen, dat zo'n con cert een sensatie is, die door niets valt te vervangen. Niet door dc best geslaagde TV-uitzending. niet door de mooiste grammofoonplaat. Een concert dat u gaat bezoeken, moet namelijk altijd nog beginnen. U hoort en ziet de hoboïst de toon (de A) aangeven, wandelend te midden van zijn collega's die ande re instrumenten bespelen. U hoort al die mannen en vrouwen stem men, zich inspelen, moeilijke loop jes voor de laatste maal doorne men; er ontstaat een zekere span- U BESTELT thuis met het bestel- biljet uit uw PMC-chequeboek de abonnementen. De vaste plaatsen voor alle vijf concerten worden u toegezonden. U betaalt in PMC-cheques slechts 13,alles (ook vestiaire) inbegre pen. Dat is een voordeel van 12, voor de vijf concerten samenl leder PMC-concert begint om 8 uur 's avonds in de Grote Zaal van het Concertgebouw; het is om on geveer 10.15 uur afgelopen. ANNETTE DE LA BIJE EN ARJAN BLANKEN TTIJ STAAT BOVENAAN de tweede trap, nog altijd rechtop en hij is niet onaangenaam verrast door plotseling bezoek. Vrou wen doen dat waarschijnlijk anders, vermoedt hij, maar hij en zijn vrienden beginnen daar niet aan. Geen afspraakjes voor visites, al weten ze van elkaar dat ze toch iedere dag alleen thuis zitten. Dat is het vreselijke, zegt hij even later je zit maar te zitten. Te wachten waarop? Misschien totdat Pipo weer even op het tv- schermpje komt, maar meer totdat het negen uur 's avonds is en je weer in bed kunt stappen. Want als je slaapt, weet je van niks meer. hele fokkerijtje aan de kant heeft gedaan- „Ongelogen, ik had zo'n twee honderd vogels", zegt hij en de ogen toveren een trotse glans over zijn gezicht. „Misschien heb ik ze wel te vroeg verkocht, want ik had de zaak nog wel een tijdje aangekund. Nu niet meer, nu zou het me echt te druk worden." avonden dragen: Slavische avond. Newyorkse avond, Jasjwili-avond, Romanti sche avond en Weense avond. Vier van die vijf avonden zul len u meteens iets zeggen. Maar de Jasjwili-avond? Neen. Jasjwili is geen land, geen stad, geen componistennaam. Het is de achternaam van drie Ge orgische zusters, Marine. I r i - n a en Nana, die alle drie van hun vader het edele vioolspel heb ben geleerd. Nana is dit jaar voor het eerst met het Kunstmaandorkest tijdens de Beethovencyclus opgetreden. Het optreden voor de PMC is het eerste optreden in ons land van de drie in de Sowjetunie reeds beroemde zusters. Marine speelt ven dat podium rechts een deur bovendien het vioolconcert van MARINE JASJWILI open, waardoorheen een gestalte stapt, die de lange trap afdaalt om ten slotte onder uw applaus de „bok" te beklimmen en, wanneer het volkomen stil is geworden, de stok te heffen, het sein te geven tot de eerste noot. Ieder concert weer is een bele venis van spanning, verwachting op dingen, die gaan gebeuren en waarvan niemand nog weet, hoe het zal worden, hoe het precies zal aflopen. Het is met andere woor den iedere keer weer een groot avontuur. Tot dat avontuur Mendelssohn. De avond van de 26e januari 1968 mag dus zeker Jasjwili-avond heten. Christian Bor CHRISTIAN BOR is de eerste solist van de PMC-serie. L-jn naam werd plotseling befaamd, toen hij in 1966 met Emmy Ver- heij lauweren oogstte tijdens het Moskouse Tsjaikowsky-violis- tenconcours. Toen de beroemde Sowjetrussi- sche violist Igor Bezrodny vo- rig jaar met het Kunstmaandor- noaigl. 0ptrad en hij tijdens de pau- Premie-van-de-Maand ze kennismaakte met de leer- CHRISTIAN BOR ning, en als dat roezemoezig door elkaar strijkende en blazende ge zelschap op het grote podium plot seling stil wordt, gaat er hoog bo- met kersen, sukade, gember en sinaas appelsnippers 2f° Club u het komende winter seizoen opnieuw vijfmaal uit. Het is een zeer bijzonder seizoen dit keer, want er wordt een gemeenschappe lijke 100ste verjaardag ge vierd. Albert Heijn bestaat 80 jaar; het Kunstmaand orkest vijftien jaar; en de Premie-van-de-Maand Club vijf jaar. 5 x genieten Bij die vijftien jaar van het Kunstmaandorkest is één naam in begrepen: Anton Kersjes, de dirigent. Gevormd in de bak van een filmtheater, van de schouw burg, bij het ballet, heeft hij zich zelf in die vijftien jaar ontwik keld tot een unieke all-round-diri- gent, en zijn orkest eveneens tot een van de beste in ons land. Geen enkele gewichtigdoene rij; geen zwaar-op-de-hands mu ziek maken; muziek als ontspan ning voor alle mensen, die de hele dag en de hele week hard werken, en graag 's avonds ge nieten van mooie dingen die zo vele componisten in de loop der eeuwen voor allen hebben geschreven. Dit driedubbele jubileumseizoen brengt nog iets geheel nieuws: di rigent Anton Kersjes zal de stok voor zijn orkest niet heffen vo' r hij u in de zaal iets heeft verteld over hetgeen zij samen gaan spe len. Geen „toelichting", maar kor te praatjes over iets-van zo'n mu ziekstuk, van het orkest, wat u het luisteren zal veraangenamen. En u zult ervaren, wat een extra band zo'n praatje met dirigent, or kest en muziek legt. Het zal nu nog meer één grote familie in de Grote Zaal worden. En toch blijven de kosten dezelf de als vorig jaar. Ook ondanks het feit, dat solisten van wereld naam uit alle hoeken der aarde voor u zijn gecontracteerd. Zo bestellen Wij somdén straks enkele bezwa ren op, die u meestal de lust ent- nemen om naar een concert te gaan. Ziehier nu de voordelen van het PMC-systeem: U bestelt per post bij de Pre- mie-van-de-Maand-Club en be spreekt daarmee uw zelfde vaste plaatsen voor vijf concerten op da ta die vastliggen. U weet precies naar welke con certen u gaat en kunt^ al mar gelang de verschillende smaken binnen uw familiekring, k'ezen wie er de ene of de andere keer zullen meegaan. Overigens hebben we sterk het idee, dat u er geen enkel van zult willen missen, want de vijf pro gramma's die directeur Jan Huckriede en dirigent A n - ton Kersjes voor deze 100ste verjaardag hebben samengesteld, zijn gezamenlijk van een ongeken de afwisseling. Dat blijkt al uit de titels die de meester van Christian Bor. Her man Krebbers, barstte hij uit: „Ah, Bor, dat is een artiest! Dat wordt een groot violist! Hij was bij ons de favoriet!" De favoriet van Moskou speelt voor u op 27 november a.s. Daniël Wayenberg DANIEL WAYENBERG is lang zamerhand de Nederlandse favo- Aan bodem van box zit praktisch snijplank je ZIJN NAAM is Hendrikus en die werd hem precies tachtig jaar en een paar maanden geleden gegeven, in een kraamkamer die in Woudrichem stond. Nu woont hij in een huisje, ergens twee hoog in Rotterdam. Op het balkon netje piept een kanarie, de enige die hij voor zichzelf heeft gehou den nadat hij jaren geleden zijn riet van alle grote wereld-muz: ?k- centra. Voor de PMC gaat hij op 6 januari 1968 o.a. twee successen van George Gershwin spelen: diens pianoconcert en Rhapsody in Blue. Misc-ha Dichter Er komt nog een Moskouse favo riet voor u spelen: de Ameri kaanse pianist MISCHA DICHTER, nu 21 jaar oud. een jaar geleden dus nog twintig toen hij de tweede prijs won van het fsjai- kowsky-pianistenconcours. Voor het Moskouse publiek was hij LE grote verrassing. Hij komt nu voor het eerst in Amsterdam voori u (1 maart '68). Operasterren Dan zijn er op de laatste PMC- avond (de Weense) twee vertrouw de landgenoten, die voor u operet te-duetten van Lehar, Strauss en andere Weense meesters gaan z:n- gen: ANNETTE DE LA BIJE en ARJAN BLANKEN (26 april '68). En dat alles gedirigeerd door Anton Kersjes, die de vaste PMC-concertgangers hebben leren kennen als een even bekwaam als innemend man. De reeds vele PMC-concerigar.- gers moeten ons maar vergeven, dat wij voor de nieuwelingen zo j uitvoerig hebben geschreven over I zaken die z ij uit eigen ervaring I al weten. Maar misschien dat net hun ook van nut is bij het ver'.en- *en van hun abonnement. Want iet komende jubelseizoen is toch i weer geheel anders dan wat tot dusverre werd geboden. En... Kersjes gaat praten! In de Grote Zaal van het Concertge bouw. waar de Premie-van de- Maand-Club u bij duizenden ver wacht. U kunt nu al reserveren! Wacht er niet mee, want een zaal heeft vier stevige muren met een vast aantal plaatsen. SALONNETJE Hij is weduwnaar, de heer Hen drikus. maar hij heeft beste kinde ren, die iedere week wel een paar keer met vader komen praten. Tachtig jaar, een beetje last van evenwichtstoornissen en bronchi tis. „Het is maar hoe oud je je voelt", zegt hij. „Als een man van tachtig nog het hart heeft van toen hij vijftig was... dat lijkt me heel prettig." Maar soms voelt hij zich wel érg oud. vooral als Het koud of regenachtig weer is. Naar buiten gaan is dan onmogelijk Je zit maar te zitten bij een petro leumkacheltje, je steekt maar weer eens een sigaar op. Hij weet: het is niet zo goed. dat piekeren. Zijn zoon zegt ook wel eens: „Vader, houd toch eens op met al dat nadenken, dat helpt op jouw leeftijd toch niet meer." Hen drikus probeort het. maar het is moeilijk als je dag in, dag uit alleen thuis zit OP EEN BANKJE 's Zomers is het anders. Met de oude vrienden uit de buurt op een bankje zitten, bij de haven. Da's wel leuk, want iedereen komt van het water en dan worden er nog wel eens gekke herinneringen van vroeger jaren opgehaald. Neem nu hem, Hendrikus, jaren heeft hij op het water gezeten. Vijftien jaar was hij toen hij als koksmaatje 'bij een binnenschipper in dienst kwam. Later is hij zelfs kapitein •geworden. LASTIGE TRAPPEN Met 65 jaar heeft hij „dag" ge zegd tegen de scheepvaart. „Ja, ik zal daar gek zijn om te blijven werken als het niet hoeft. Er zijn er die na het pensioen een and%r baantje nemen, omdat het zo leuk is en wat afleiding geeft, zeggen ze dan. Maar ik zal daar gek zijn, om te blijven werken. Heb ik d^t mijn levfen lang nog niet genoeg gedaan?" H|j, wérd zeventig en was wat men noemt nog „kras". Hij werd -)(- HENDRIKUS, tachtig jaar en een paar maanden oud: „Zo gaat dat. Al* |e het roQ. geluk hebt dat je oud wordt, dan valt op den duur toch alles om je hoen weg." hekél Hie twee trappen die Nieuwe smaken - Nieuwe flessen A. G. TER SCHURE nieuwe smaken MISCHA DICHTER met suikêr, inhoud 200 gram (warme of koude melk toe voegen, éven roeren, klaarl) Samen voor slechts De Ekcoware-beker kunt u straks gebruiken voor lunch en camping. Veilig in tas en mand. Sluit luchtdicht af. Bewaart de verse smaak van warme en koude dranken. albert heijn DANIËL WAYENBERG IV JET INGANG van de maand mei 1967 heeft AH gebroken met een oude gewoonte. Het is afgelopen met de rompslomp van lege limonadeflessen. Rompslomp zowel voor de huisvrouw als voor AH Limonadesiroop wordt voortaan gebotteld in eenmalige flessen en behalve de nieuwe vorm van de flessen is het bijzon dere: de eenmalige fles wordt niet doorberekend in de prijs van de limonadesiroop. „Is dat nu werkelijk waar?" vroegen wij aan de heer A. G. t e r S c h u r e, hoofd van de afdeling dranken. „IK BEGRIJP dat er mensen zijn die denken dat ze zo'n eenmalige fles toch zelf moe ten betalen of dat het ten koste van de kwaliteit gaat. Maar nee, dat is beslist niet waar en ik zal u precies vertellen hoe de vork in de steel zit", stak de heer Ter Schure van wal. „Die eenmalige fles is lichter dan de oude en daardoor goedko per in het transport; onze vracht wagens hoeven nu maar één keer naar de filialen te rijden en de rit met lege flessen terug naar de bottelarij is ook van de baan. Aanzienlijke besparingen dus, maar er is nog meer: het schoonmaken, sorteren, admi nistreren, opslaan en verzend- klaar maken van de lege flessen is een tijdrovende en dus kostba re aangelegenheid die nu ook is weggevallen en onze filiaalhou ders zijn van de administratie af. Al deze besparingen hebben het dus mogelijk gemaakt de een malige fles geheel gratis te leve ren." MEER GEMAK Voordat we de kans kregen de heer Ter Schure naar de eventu ele voordelen voor de huisvrouw te vragen merkte hij al op: „Maar denkt u vooral niet dat het ons in de eerste plaats om deze besparingen te doen is ge weest want u hebt nu wel begre pen dat wij die niet in onze zak steken. Nee, het ging ons om meer gemak voor de huisvrouw en ik geloof dat we daarin wel geslaagd zijn. Het sjouwen met lege flessen is er niet meer bij, thuis wordt er ruimte bespaard en ze hoeft niet meer in de rij te staan om de lege flessen in te leveren wat op de spitsuren nog wel eens een tijdje in beslag kan nemen. Bovendien is de eenmalige fles hygiënischer Het komt nogal eens voor, dat een lege fles gebruikt wordt om er allerlei huishoudelijke middeltjes in te bewaren." MODERN Gelijktijdig met de eenmalige flessen is een nieuw modern assor timent samengesteld, waaraan drie nieuwe smaken voorkomen: fram bozen-bessen, reine claude en grapefruit. Naast deze drie nieuwe soorten bestaat het AH-limona- de-assortiment uit sinaasappel, gu- anabana en ananas-sinas. Ook de cassis blijft, maar voorlopig nog in de oude fles. Natuurlijk ook zonder statiegeld. Toen we de fraai gevormde een malige fles van alle kanten beke ken viel het ons op dat de inhoud groter was dan die van de oude fles: 0,75 liter in plaats van 0.6 liter. „Een grotere inhoud is effi ciënter en economischer", lichtte de heer Ter Schure toe, „en is één van de factoren geweest, die de eenmalige fles financieel mogelijk hebben gemaakt EN GOEDKOPER Voor alle zekerheid maakten we nog even een rekensommetje en het klopte precies: de prijs is ge lijk gebleven en tot onze grote ver rassing bleek dat sinaasappelsi roop in de nieuwe eenmalige fles zelfs 6 cent goedkoper is dan in de oude fles! Het nieuwe volledige AH-limo- nade-assortiment ziet er thans als volgt uit: Limonadesiroop in grote fles van 0.75 liter sinaasappel 1.50 guanabana 1.69 ananas-sinas 1-69 grapefruit 1.75 reine claude 1.75 frambozen-bessen 1.75 sinas 1-95 citroen1-95 en in fles van 0.6 liter: cassis n 1.40 Het woord zegt het al: het zijn wijnen die zich het prettigst in de zomer laten drinken. Zij moeten om tot hun volle recht te komen beslist koel worden geserveerd. Dank zij het lage alcoholgehalte blijft het verfrissende karakter steeds de boventoon voeren. Hier zijn een paar suggesties: Moseflblilmchen '65 niet geheel droge Luxemburgse wijn Liebfraumilch '66 lichte, iets zoete, echte Rijnwijn ld Zeiler Schwarze Katz '66 frisse, geurige Moczelwijn Niersteiner Gutes Domthal '88 zachte kwalitcitswijn /1'7C uit Rhcin-Hesscn O albert heijn tachtig en kreeg een gruwelijke hekét iS£<L Hie twee trappen die hij op en af-moet als hij zijn sigaren en vlees gaat kopen. Maar Hendrikus doet toch nog persoon lijk zijn hele huishouden. Nou ja. als ie een keer geen zin heeft, dan niet, maar zo stoffig wordt de zaak toch niet met één man. BESTE VRIENDEN Tot voor kort was "dat één man. een kanarie en een hondje. Een best beest, het hoddje, hij hing er erg aan. Maar moet hij, Hendri kus van tachtig, nu nog aan een nieuw hondje beginnen? Hij heeft zichzelf voorgenomen van niet- Maar hij weet zeker, dat wanneer iemand met een klein hondje komt aandragen dat ook al- leenstaat dan kan hij toch geen „nee" zeggen. Hondjes zijn beste kameraden, al ziet hij er tegen op om zo'n diertje ook 's winters uit te laten. „Maar goed, die trappen worden toch wel lastig, Dc zit er nu wel eens over te denken om In zo'n tehuis te gaan. Maar dan hoor je er weer dit over en dan weer dat. Nog eens even piekeren. Ja, alles heeft zijn voor en zijn tegen, maar als je niet verder meer kan, als je móét. JE WEET HET Hij ziet het aan de kennissen. Zo zat Arie nog op een middag bij hem te praten en zo werd Arie bedlegerig. „Een paar weken geleden zijn we hem wezen begra ven", vertelt Hendrikus. „Zo gaat dat. Als je het geluk hebt dat je oud wordt, dan valt op den duur toch alles weg." Eenzaamheid en daarom ziet hij met grote ogen weer uit naar de zomer, de dagen dat hij aan de haven op een bankje kan zitten met de andere mannen, 's Zomers, dan gaat hij ook nog wel eens een paar weken naar Den Haag, loge ren bij de kinderen. Hij zegt: „Ach, je maakt er maar wat van, hè. Je weet tevo ren dat het komen gaat." (Advertentie) amuNMHUOfies tijdelijk l?5

Allerhande | 1967 | | pagina 3