HAUTE COUTURE
ch
Wat speelt zich achter
de schermen af?
DE GROTE
MACHTEN
ch
l
Geef een wijncadeaubon!
CU
ch
PESCARA
GOUDEN ECHTPAAR 56 GELDEN AH-KLANT
Hl MEE TE
EMEN OP
AKANTIE
^uick
Steaks
ftSCJR
Haarcorrecties
van toen
Droge Rijst
85
Eerst met
paard en kar
79
y
inkruks
belang
BIJ DE
CREATIEF ENGELS MODEL
r
D
'NORMANDIE'
*m
W
Haringfilets
1966
ALLERHANDE
alleen in Frankrijk word» „mode gemaakt", al geef» Parijs toch nog
fjd wel de lijn aan, ook in andere landen word» de mode geducht be-
B. In Rome, Florence en Milaan (om maar enkele steden te noemen)
in hoogbegaafde couturiers. Dat is ook het geval voor Londen; verder
men ook elders nog individuele couturiers aan die tot grote prestaties
i te komen. Maar, centraal blijft Parijs staan al werd het onlangs lelijk
Igd door de plotselinge tienermode die dr gewone gang van raken
rlijk doorkruiste; daarin speelden vooral Engelse ontwerpers een crea-
Bt
men een jeugdig model ui» Londen; het werd ontworpen door
k U s h a r; het is een zogenaamde sweaterjurk van zachte Orlon
met zigzaggende gouden turex motieven erop. Eén zo jong model als dit
ng Parijs dit voorjaar tot een snel aanpassen aan wat men daar niet als
llijkheid had herkend; het liep uit in een nogal geforceerde en kramp-
ge aftakking van de „klassieke" stijl.
DERLANDERS GAAN op de
peest uiteenlopende manieren
Vakantie. Ze vliegen, varen,
n, cara vannen, kamperen, f iet-
brommen en er zijn zelfs
Iriekelingen, die vijftigduizend
het ene been voor het andere
met een knapzak op hun rug.
diezelfde Nederlandera stap-
nooit zonder proviand aan
van wat voor vervoermiddel,
we van de week een paar
Jen uitgeleide deden op Schip-
■erd er even een ladinkje Men-
trop, repen en zelfs suiker-
jes ingeslagen want „in het
Bland kun je dat vertrouwde
nergens krijgen". Maar we
j toeh wel even te kijken toen
i de tas van de vrouw, moeder
drie lagere-schoolkinderen,
nkjes en Bongo poederkoffie
p
illie logeren toch
een
laja," beaamde ze, „maar de
leren en trouwens wij
vinden het heerlijk om bij-
rbeeld op je kamer even een
tere slok thee of koffie te
|ien nemen, uit het glas van
jastafel natuurlijk, maar dat
er niet toe l"
ÏELFS VLIEGERS
Hs vliegers en dat zijn er
awoordig ook zo'n slordige paar
lerdduizend! slaan nog een
Iroorraadje in, laat staan de
ten die per auto erop uittrek-
met of zonder caravan of tent-
is altijd wel iemand van de
lie gehecht aan de biscuits van
aanse Molen, echte Zaanse koe-
of ontbijtkoek, die vader beslist
eet zonder een dikke laag boter
blik met zijn eigen merk bier-
lik als dessert onderweg.
HAMSTERKIST
or de echte jakkeraars („mijn
ruk is altijd duizend kilometer
tens") moet de ook op reis
1 maar zorgende echtgenote een
1 hamsterkist onder het dash-
kunnen parkeren met lekkere
B die wat je noemt één-twee-
klaar zijn. Natuurlijk de on-
are soep-uit-het-pakje, gevolgd
een afwisselend repertoire van
kost:
issi Goreng en Bami in blik,
'lei soorten maaltijden in
e vorm van Honig en
ca, plats-du-jour (zeg maar
non dagschotels) van Hero,
h etti in tomatensaus van
te, aardappelpuree van Nu-
8j speciale Maggi-vleesjus,
heon meat, instant-rijst en
ft maar op. Een instant
Knkje toe en om „die lange
SPECIALE PINKSTER
AANBIEDING
tm'W
Zachte, Z9ete, witte
Italiaanse wijn
MAGNUM 1.6 LITER
TT 095
albert heijn
Frankrijk is nog steeds het grote
MODECENTRUM VAN DE WERELD; Parijs
is de stad die geldt als het hart van alles wat
met de mode te maken heeft. Dat is eigenlijk
al het geval van de zestiende eeuw af, toen als
een gevolg van de Franse inval in Italië, Ita
liaanse goederen naar Frankrijk kwamen en
ingang vonden. Italië immers stond toen reeds
geruime tijd in contact met de oosterse landen
en dreef daarmee levendige handel; het was
een rijk gebied vol rijke steden en landjes.
Ook het huwelijk van Maria de Medici met
Hendrik IV zal een stoot hebben gegeven: de
prachtige brokaten stoffen en fluweelsoorten
in haar uitzet zijn wellicht de aanleiding ge
weest tot de oprichting van de beroemde Lyonse
weverijen. Sinds de vijftiende eeuw heeft de
zijdeweefindustrie onder de hoge bescherming
van de koningen en de staat gestaan. In de
zeventiende eeuw werkten er in Lyon al 12000
weefgetouwen; nu zijn er 570.000 mensen werk
zaam in de textielfabrieken van deze textiel
stad en een derde van alles wat er geprodu
ceerd wordt, wordt geëxporteerd.
Het is te begrijpen dat de textielindustrie en I Dagelijks werd de kinderen
alles wat er verband mee houdt, een groot ïeerd hoe zich te gedragen. Zich
economisch belang is voor Frankrijk. In dat I krabben, luizen vanger, snotteren,
enorme complex van belangen spelen de cou-stommelen, vechten en rumoeren
turiers een nietige maar belangrijke rol; zij was streng verboden. De stren;
Advertentie
tE SCHOLEN in onze Gouden
Eeuw zagen er wel heel an
ders uit dan de huidige; de kinde
ren zaten in een grote kring om
de meester en zij riepen, als Hij
nieste, uit: „Da's goed bedoeld!"
zijn de kleurige dobbers op de grote stroom
van belangen die gemoeid zijn met de textiel
en de mode. 4'/2 percent van alles wat er aan
textiel wordt gemaakt op de wereld, komt uit
Frankrijk: Frankrijks textielindustrie maakt
161/2 urt van de Westeuropese textielindus
trie van de landen van de E.E.G.
eerste ruk" goed wakker te
blijven een sterk kop Perla-
koffie in de Melittafilter.
Goede reis dan maar en als u na
een kleine week van dat verrukke
lijke kilometervreten bent bijgeko
men, vergeet u dan vooral niet zo'n
klein inheems restaurantje binnen
te lopenze kunnen zo zalig
koken die Spanjaarden, Italianen,
Fransen, Grieken, Joegoslaven
DE TEXTIELUITVOER VAN FRANKRIJK naar het buitenland be
reikte ln 1964 ongeveer 4 miljard frank en dat was een stijging van
bijna 8% vergeleken met het jaar ervoor. Nederland is de zesde klant
van Frankrijk; wij kochten in 1964 voor ongeveer 240 miljoen frank
aan textiel uit La douce France. Achter de couturier, met zijn zuivere
smaak voor wat de vrouw wil, staan de reusachtige textielindustrie en
de confectie-lndustrie en belde begrijpen dat de Parijse couturier, hoe
nietig ook als cliënt, van het grootste belang ls voor de gehele Industrie.
Want de couturier is als het ware het uithangbord; hij is de etalage
van wat Frankrijk te bieden heeft aan textiel. En wat de confectie
aangaat: deze heeft de couturier nodig voor de ontwerpen, voor het
silhouet, voor de modelijn. Pas als die is vastgesteld (vaak, zoals
spreekt, in onderling overleg) waarbij de smaak van de vrouw-van-nu
nauwkeurig voor ogen wordt gehouden, dan kan de confectie-industrie
ook pas aan het werk gaan.
TfR IS EEN TIJD GEWEEST
-*-J dat de couturiers nog geheel
zelfstandige ontwerpers waren die,
al naar hun grillen of die hunner
cliënten, ontwierpen wat hen maar
voor de geest kwam. Die tijd is
voorbij; het bleek dat dit grillige
ontwerpen te vaak de confectie-in
dustrie, die immers op zijn minst
anderhalf jaar tevoren moet weten
wat het zal gaan worden, een stok
in de wielen gooide.
Het is voorgekomen dat, door
het doorkruisen van wat eenmaal
vastgelegd was, een couturier een
groot deel van dè confectiecollec-
ties die, op het moment dat hij
zijn show uitbracht, al in wording
waren, in de war stuurde. Daar
hierdoor geweldige verliezen ont
stonden (door onverkochte mo
dellen of „verkeer" stoffen en kleu
ren, andere dus dan die welke de
couturier ineens had getoond en
tot mode had weten te maken),
begreep men dat men zich aaneen
moest sluiten.
Overeenkomsten
Men kwam tot overeenkomsten
die kortsluitingen als bovenstaan
de onmogelijk zouden maken en
zo vond een voordeel van deze
gang van zaken een stabilisering
plaats die geen hevige verrassin
gen meer kon bieden, verrassin
gen die, met één slag, in één sei
zoen, de hele garderobe van de
vrouw ouderwets kan maken.
Hoe belangrijk de contnrler is
voor de beide industrieën blijkt
wel duidelijk als men weet, dat de
textielwevers de kostbare coupons,
die bestemd zijn voor een
oorspronkelijk nieuw model, gratis
ter beschikking stellen en voorts,
zonder voorschotten te eisen, de
stoffen die nodig zijn voor'de ko
pieën van zo'n grondmodel, leve
ren. Dit samenwerken is een van
de sterke zijden van de Franse
mode en een van de redenen van
de macht die deze heeft.
Vakmanschap
Het behoeft geen betoog dat
voor zulke coupons alleen stoffen
worden gebruikt die in principe
en in goedkopere editie, een goede
kans hebben ook gebruikt te zul
len worden in de confectie-in
dustrie. De losse, opengeweven
stoffen die deze zomer mode zijn,
zijn niet „zomaar" als gril
ontstaan; ze vormen het resultaat
van een bijzonder zorgvuldig on
derzoek in vele richtingen, van
kennis van zaken in de grote mode
bewegingen die het gemoed van de
vrouw beroeren, van onderzoekin
gen en handige proeven-in-de-
praktijk en zo „zijn" ze er ineens.
Maar zo „i n e e n s" is dat niet'.
Wie even nadenkt, weet dat de
open stoffen, de kantstoffen, de los
se weefsels en de haakachtige
structuurweefsels, al enkele jaren,
maar dan nog heel voorzichtig,
tastender wijs, in de winkels kwa
men maar dan n u pas echt grote
Mode zijn. Hier ziet men de wer
king van de industrieën die enorme
bedragen moeten uittrekken voor
elk nieuw weefsel dat zij gaan
maken en die daarbij beslist niet
over één nacht ijs gaan.
Is voor de couturier alleen de
allerduurste stof goed genoeg (hij
vraagt enkele duizenden guldens
voor één jurkje!), het moet toch
een stof zijn of een structuur die,
ook in grote hoeveelheden en dan
veel goedkoper dus, nagemaakt
moet kunnen worden. Dit staat
weer in verband met het feit dat
vele couturiers, sinds in 1962, na
Dior, ook Pierre Cardin begon met
confectie-fabrikatie van eigen cou-
ture-modellen en daar enorm suc
ces mee oogstte, zijn spoor volg
den en daarmee de voorheen maar
héél kleine Franse confectie-in
dustrie, een enorme groeïimpuls
gaven.
Couture-modellen
Was dat doorverkopen van de
dure couture-modellen geen be
zwaar? Aanvankelijk vreesde
men inderdaad dat de rijke
cliënten van de haute coutu-
re-huizen zich zouden afwenden
van couturiers die dezelfde mo
dellen, in een goedkopere uitvoe
ring, „op straat" zouden brengen
in de grote magazijnen en wa
renhuizen.
Die vrees bleek ongegrond: af
gezien van het feit dat een coutu
re model veel mooier van afwer
king is en (dus) beter van slof,
bleek het feit dat een model
toch altijd nog „haute couture'
was, voldoende te zijn voor de
cliënten om er 2000 tot 3000 gul
den voor te betalen. Ook al was
hetzelfde model twee straten ver
der in een warenhuis te koop!
borgsom storten van 1.000 tot
10.000 groot voordat zij mogen
komen kijken. Dit bedrag wordt
afgetrokken van de bedragen waar
voor zij kopen. Elk grort coutu-
re-huis verstrekt, per seizoen, zo'n
800 tot 1000 inkoperskaarten; zeker
2000 kopers komen tweemaal per
jaar naar Parijs.
Kopieën
De laatste jaren is men ertoe
over gegaan toiles of de-
mi-toiles te gaan verkopen. Ko
pieën dus; de oorspronkelijke mo
dellen behoudt men dan. Dit werd
gedaan om de buitenlandse Inko
pers, die geremd waren door devie-
zenmoeilijkheden, toch te hel
pen.
Deze toiles, gemaakt van z.g.
„holland" ofwel gebleekt Hollands
linnen, zijn volmaakte kopieën
van het echte model (dat uiteraard
in kostbare stof is uitgevoerd en
zeer duur is). De toiles zijn heel
mooi afgewerkt en bieden de vol
komen indruk van het model, de
lijn en het silhouet; ze zijn de
sleutels tot de mode. Elk model of
toile wordt verkooht met alle infor
matie erbij die van belang is zoals
kleur, stof, voering etc.
Vorsten-inkopers
Parijs is nogal bang voor de
inkopers die voor enorme bedra
gen binnenbrengen; het is dan
ook niet te verwonderen dat
vooral de Amerikaanse inkopers
en inkoopsters (niet te verge
ten!) als vorsten worden inge
haald en vertroeteld. Want zij
zullen „Parijs" elders moeten
verkopen en zowel het hau-
te-couture-huis, de naam, het
dure etiket als de modellen zelf
moeten verspreiden door de hele
wereld.
Natuurlijk speelt ook de pers
bij dit alles een grote rol. Een
belangrijke maar ook zenuwslo
pende rol. Want, hoe enorm het
belang ook is van een goede kri
tiek, de inkopers gaan toch al
tijd voor!
heid, die heerste, was groot. Dat
kon ook niet anders in lokalen
waar soms wel honderd kinderen,
jongens en meisjes, door elkaar
zaten, in het halve donker en
de walm van het turfvuur.
De schooltijden waren niet voor
de poes: van 's morgens zes tot
's avonds zeven! Maar de meester
beschikte over strafmiddelen! Een
der ergste was de ijzeren kam
die gebruikt werd om eraan
herinneren dat men vooral met
een verzorgd hoofd op school moest
komen. Deze ijzeren kam met hou
ten steel werd, in geval van over
treding van het gebod, een paar
keer over het hoofd gehaald en dan
liep het bloed de kinderen al gauw
langs het gezicht. Dit was slechts
één middeltje om de orde te hand
haven; er waren er meer!
De plak, een platte plank,
dan niet verruwd met bijv. ijzeren
knoppen, was er een van. Verder
had men de roede en de riem
en ook de bullepees die alle
op het blote lichaam werden toe
gepast. Ook werd gebruik gemaakt
van een plank met uitgespaarde
ronding, waarin het hoofd werd
geklemd tijdens de kastijding; men
gaf stouterds een blok aan het
been, waarmee ze op straat moes
ten en naar de kerk en men strafte
de meisjes door ze op een kussen
te laten knielen waarin spelden
omhoogstaken. Om maar iets te
noemen! En de ouders vonden het
best; ze waren zelf niet anders ge
wend geweest.
uit zijn 4 van de 107 prachtige
geschenken, die u krijgt bij
heerlijke California soep
ZONDER EEN CENT BIJBETALING
nimislttidim
*TEn kijk, hoe snel u spaart-, A - 69 vlaggetjes, B - 9 vlaggel|es,
C - 11 vlaggetjes, D 13 vlaggetjes.
U vindt een vlaggetje op alle California soepen, California bouillonblokjes, Cali
fornia bouillontabletten, California flesjes aroma, verkrijgbaar in alle Albert Heijn-
zaken.
"TEN ENORME MAND MET VIJFTIG ARTIKELEN uit het
■*-J AH-assortiment vormde het hoogtepunt van een geschenken-
stroom ten huize van het gouden echtpaar Huiszoon-V an
de Schelde in het Westbrabantse Roosendaal. Vijftig
jaar geleden gaven Marinus en Adriana hun jawoord tegenover
de ambtenaar van de burgerlijke stand in hun geboortedorp
Arnemuiden. Een jawoord werd dezelfde dag ook nog gegeven
aan de AH-vestiging in Middelburg. Een halve eeuw bruidspaar
en AH-klant, vandaar die feestgave van onze SuperMart in
Roosendaal.
N der befaamds haute-couture-
huizen in Parijs is dat van Nina
R i c c i dat werkt met de ontwerpen
van Gérard Pipart. Men ziet hier een
zomermodel, „Normandie" ge
heten, van diep blauw wollen stof
met kleine aangeknipte mouwen, een
afstaande kleine rolkraag en twee
schuingepiaatste zakken. Het is dui
delijk dat, wanneer zulke modellen
eenmaal in de pers zijn verschenen,
er al gauw kopieën van worden ge
maakt. Maar dat is geen groot be
zwaar voor de couturiers; zij zijn al
weer bezig met de ontwerpen van
de nieuwe wintermode en hebben
hun handen daarmee vol. Trouwensi
een kopie is nooit te vergelijken
met het originele model dat, wat
afwerking en stijl betref», altijd een
ondefinieerbare chic bezit.
Wat Cardin zelf aangaat: hij ver
grootte zijn omzetten enorm alleen'
al als gevolg van de publiciteit die
hij kreeg met zijn moedige daad
en niet alleen op het gebied van
zijn confectie-produktie ging het
hem goed.
Levende reclames
Het zal wel duidelijk zijn dat
nog steeds (al is dat veel minder
geworden de laatste tijd) de mooie
vrouwen van de wereld, de prinses
sen en filmsterren, de hertoginnen
en baronessen, de vorstinnen en
ambassadeursvrouwen, de vrou
wen van industriëlen en kunste
naars, van oliemiljonairs en
vee-miljardairs, een rol bij dit al
les spelen en voor Parijs als
modestad van onschatbaaar be
lang zijn; zij immers dragen de
Parijse mode uit over de hele werel
en vormen levende reclames voor
het werk dat de haute couture er
verricht.
Geen wonder dan ook dat de
eisen die gesteld worden hoog zijn.
Een machtig instituut de Cham-
bre Syndicale de la Coutu
re Parisienne overkoepelt de
activiteiten van de couturiers; het
werd in 1868 gesticht en omvat nu
zo'n veertigtal „couture crea
tion" -huizen. Het Syndicat
de la Couture beheert een school
waar jonge vrouwen die „in de
mode willen" vier jaar lang
opgeleid worden tot modisten,
aleer zij werk kunnen krijgen op
een atelier. De meisjes die als
hulpjes, duvelstoejagertjes, begin
nen in een bedrijf („konijntjes"
worden ze wel genoemd vanwege
hun werk, dat in hoofdzaak
bestaat uit het heen en weer hol
len) kunnen daar niet vooruitko
men als zij niet wekelijks vijf
uren per week een cursus volgen
voor het Diploma van Vakbe
kwaamheid.
Eerst betalen!
Het is begrijpelijk dat de coutu
riers niet de kans willen lopen dat
hun modellen „gestolen", gekopi
eerd, worden door handige, talent
volle „inkopers". Journalisten wor
den alleen toegelaten als zij door
het Syndicat goedbevonden zijn;
dan pas ontvangen zij de veelbe
geerde carte d'entrée die men
telkens weer moet laten zien. 600
journalisten uit alle delen van de
wereld bezoeken tweemaal per
jaar de modeshows in Parijs; een
waar circus.
Wat nu de inkopers aangaat
(mensen van warenhuizen, van
INSTANT
Pak
400 gram
Voor iedere huisvrouw is het
nu mogelijk om in een
ommezien mooie, droge rijst
klaar te maken. Kan niet
mislukken! En... de pannen
blijven schoon.
AH's Instant rijst kan niet
aanzetten!
albert heijn
meer. Slager kunt u het thuisbe
zorgen, astublieft op maandag,
want dan is het feest. Dan is het
vijftig jaar geleden dat we onze
eerste boodschappen bij AH
kochten en altijd werd het
thuisbezorgd met grote voldoe
ning. Mogen wij voorlopig weer
tien jaar de boodschappen met
voldoening ontvangen. Bij voor
baat onze dank".
Feestgeschenk
De bestelling werd thuisbezorgd.
„We zijn erg tevreden, als we het
vragen dan bezorgen ze toch nog
wel hoor", zegt mevrouw
Huiszoon. Haar man voegt er aan
toe: „Dat feestgeschenk van de Su
perMart was prachtig. En de
mensen vinden zo iets ook leuk,
want kennissen van ons gaan nu
daarom ook bij AH hun boodschap
pen doen".
TN HET VISSERSDORPJE Arne-
I muiden, waar nog steeds de
klokken luiden, is geen winkel
van AH gevestigd, wel in de nabij
gelegen Zeeuwse hoofdstad Middel
burg. De beroemde donder
dag-markt daar, trekt de Wal-
cherse bevolking, zo ook mevrouw
Huiszoon.
„Elke marktdag gingen we naar
Middelburg en dan namen we bij
AH een voorraad voor een week
mee", vertelde ze. Zeven jaar lang
heeft ze aldus gehandeld, daarna
verhuisde het paar naar Roosen
daal.
„En daar was nou net geen
AH-vestiging. Toen we er kwa
men in 1923, was juist een
oud café in de Molenstraat aan
gekocht, waar de AH-winke
zou komen. Maar ik heb niet
lang zonder gezeten, want goed
een jaar later verhuisden we
weer terug naar Walcheren".
Karaffen
Marinus Huiszoon was werk
zaam bij de Nederlandse Spoorwe
gen en werd te werk gesteld in
Abeele, tussen Middelburg en
Oost-Souburg. „We werden weer
klant van AH-Middelburg. Dat
In elke Alben Haja wiokct
DEZE WIJNCADEAUBON, die een waarde van 5,— vertegen
woordigt, heeft Albert Heijn ten behoeve van zijn klanten in alle
AH-winkels geïntroduceerd. Wil men een kennis of een relatie een
attentie bewijzen, dan kan zo'n wijncadeaubon goede diensten be
wijzen (gemakkelijk in een brief in te sluiten!). Willen moeder of de
kinderen vader verrassen (b.v. op Vaderdag), dan zal zo n wijncadeau-
bon hem bijzonder welkom zijn. De datum waarop de geldigheid van
boutioues of van confectiebedrij- bon hem bijzonder welkom zijn. ue aaium waarup «c K
vSn); deze Zta ™™- de wijncadeaubon verstrijkt. 1, op 1 september bepaald.
was me een tijd", zegt de nu zeven
tigjarige Zeeuwse. „Met paard en
kar werd de bestelling tot het ka
naal gebracht en dan verder met
een roeibootje aan huis bezorgd".
In het propere huis aan de Roosen-
daalse Marconistraat worden twee
sierlijke karaffen te voorschijn ge
haald. „Die kregen we in Abeele.
In deze mooie dingen verkocht
toen AH limonade-siroop. Alles
brachten ze fijn bij me thuis, ook
de reclames".
Ruim een jaar later terugge
keerd in Roosendaal, had inmid
dels AH zijn deuren in deze groei
ende gemeente geopend. Het
vasthoudende karakter de Zeeuw
eigen, bleef AH leverancier in hui
ze Huiszoon. De Zeeuwse kleder
dracht bleef ook. Nog steeds
draagt mevrouw Huiszoon haar Ar
nemuidense dracht.
Toch in de mode
„Och, ik heb wel eens gedacht
„nu ga ik op m'n burgers" maar
daar is nooit iets van gekomen,
de AH-wïrikel\ M'n hemdrok, beukdoek., schort
en ondermuts maak ik allemaal
zelf. Alleen m'n bovenmats niet.
Zie je, daar zit ook nog mode in.
En je moet bij de tijd bhjven"
Sierlijke gouden krullen en een
brede collier bloedkoralen met een
fijn bewerkt gouden slot, maken
de dracht compleet. „Als ze hele
maal opgetuigd is, dan heeft ze
voor meer dan duizend gulden aan
haar hoofd hangen", legt de 73-jari-
ge Marinus Huiszoon uit.
De tijd van boodschappenboekje
en thuisbezorging is in Roosendaal
voorbij. Op de Nieuwe Markt,
waar de economische polsslag van
stad en streek driftig klopt, is een
grote AH-SuperMart verrezen. „En
toch was het wel plesant hoor. De
besteljongens waren hier kind aan
huis. Ze kregen een bakkie koffie
en ze maakten een praatje. Maar
die SuperMart vind ik ook reuze.
Wat je daar allemaal ziet en he-
lemèal niet duur. Maar met vroe
ger is het natuurlijk wel een
verschil. Toen moesten we met
een tientje per week rondkomen.'
Varkenslapjes
Mevrouw Huiszoon regelt ni
vanuit haar gezellige huiskamer
haar eigen „boodschappendienst"
Zorgvuldig wordt een lijst op
gesteld, „die haar man dan wel
even gaat halen".
„Door weer en wind stuurt
me er op uit. En ik krijg altijd de
schuld dat ik te veel meebreng.
Maar je ziet daar ook zo veel",
zegt hij verontschuldigend. Op het
lijstje voor de gouden huwe
lijksdag stond o.m. vermeld;
„Dertig ons mooie varkenslap
jes, alle 1 ons per stuk niet
In de AH-SlageriJ
NieuwAlbert Heij'n introdu
ceert als eerste in Nederland do
Quick Steaks. Eenvoudig te
bereiden. Vliegensvlug een fün
stukje mager vlees op tafel.
Even de steak aan beide kanten
dichtschroeien. Daarna aan
beide zijden gaar bakken. Klaar
per 100 gram
Kalfs Quick-Steak 89
Varkens Quick-Steak89
Runder Quïck-Steak 89
Gewicht per Quick Steak
van 100 tot 150 gram
In alle AH-SuperMart8 en In
enkele AH-zelfbedieninoszaken.»
albert heijn
^Kies een van de drie
neem aile drie iegelijk!
Jn heel smakeljke sauzen:
paprika, mosterd of tomaat
Fors blik
albert heijn