eer PMC-concerten in komende winter
MARGREET KERSJES:
ch
Cd
ch
WAT SPEELT ER MEE?
RUMTEVAARDER-FANS
(Bescheiden) vrouw
achter de schermen
VIJFMAAL
KUNSTMAAND-ORKEST
MET
VERMAARDE SOLISTEN
ANANAS
Guanabana
KOGRAMMA'S
Per post
bestellen
Dertienjarige tweeling
uit Zaandam
W
Wakker liggen
voor Glenn
GRATIS
niair
rosadM
MEVR. KERSJES dol op (tt Btatltt
ALLERHANDE
[„ncerten PMC-club
■terdams Kunstmaand
Orkest
ig 29 november 1966
Lsterdams Kunstmaand-
Egt onder leiding van
{ton Kersjes
listen: Theo Olof, viool,
man Krebbers, viool.
fheo Olof Anton Kersjes
ymfonie KV 328, W. A.
Mrt-
oncert voor twee violen
ia orkest, J. S. Bach.
■n ymfonie nr. 3 (met orgel),
at Saint Saëns.
s
iterdag 7 januari 1967
i
)i: msterdams Kunstmaand-
tst onder leiding van
ogène Swetlanow
olist: Nicolai Petrov,
lino.
jwerture-Fantasie Romeo
Julia, P. I. Tsjaikofsky.
Ie Pianoconcert,,
l Tsjaikofsky.
tymfonie nr. 5 of 6,
I, Tsjaikofsky.
Itrdag 21 januari 1967
msterdams Kunstmaand-
;est onder leiding van
ion
rsjes
pidovitch,
ano
Bella
Davidovitch
te Symfonie, F. Schubert.
Concert voor piano en or-
st Es gr. t., F. Liszt.
tx Vuurvogel, I. Strawinsky.
Jjwerture Wilhelm Teil,
Rossini.
Vrijdag 10 maart 1967
Amsterdams Kunstmaand-
iest onder leiding van
Anton Kersjes
solist: Jean Decroos, cello
Suite nr. 4 D gr. t.,
S. Bach.
Concert voor cello en or-
st, C. Saint Saëns.
Symfonie nr. 5,
v. Beethoven.
Zaterdag 22 april 1967
Amsterdams Kunstmaand-
kest onder leiding van
ftton
ersjes
liste:
ontserrat
ibaljé,
ipraan
Ouverture Mignon,
Thomas.
Aria de „Giulio Cesare"
padoro pupille), F. Handel.
Aria de „Anna Bolena"
'iangete voi?al dolce
iiami), G. Donizetti.
Balletmuziek Coppélia,
Delibes.
Balletmuziek Lac de Cygne,
I. Tsjaikofsky.
Escena y aria final de „Ro-
erto Devereux" (E sara in
uesti orribili momenti
iui ingrato a lei),
1. Donizetti.
Escena y aria final de „II
kata" (Oh! sio potessi
pi sorriso d'innocenza)
Bellini.
T?EN EENVOUDIGE PICK-UP
staat in de huiskamer van
de dirigent van het Kunstmaand-
orkest. „Daarop draait mijn
vrouw de Beatles", zegt Anton
Kersjes, alsof hij zich veront
schuldigt, „mijn beroepsappa-
ratuur staat boven". Mevrouw
M( argreet) Kersjes: Barbra
wel eens gehoord? Dat vind ik
het einde!"
Naar de keuken neemt zij de
draagbare radio wel mee. Als zij
een aardig populair liedje hoort,
waarschuivt zij haar man, die
dan zijn partituren in de steek
laat. Want in dit genre muziek
selecteert zij voor hem.
AFKOELING
OOK HET KOMEND SEIZOEN wordt het succes van
de PMC-Kunstmaandorkesten geprolongeerd. Met
deze serie van het Amsterdams Kunstmaandorkest in
het Concertgebouw te Amsterdam blijkt Albert Heijn
twee seizoenen midden in de roos te hebben geschoten.
Concertkaartjes bij de boodschappen" schreven, on
wennig aanvankelijk, de muziekrecensenten bjj de intro
ductie van dit initiatief. Zeker", zegt nu directeur Jan
Huckriede van het Kunstmaandorkest, ,,want waar is
het nu gemakkelijker om kaartjes voor het Kunstmaand
orkest te krijgen dan via de PMC?
Het Amsterdamsche Kunstmaandorkest in het Concertgebouw la Amsterdam,
zoals vele duizenden PMC'ers het verleden jaar in levenden lijve aanschouwd er
gehoord hebben. Tot hun bijzondere voldoening.
A LS het Kunstmaandorkest
speelt, en Anton Kersjes staat
ervoor, met zijn rug naar de zaal,
is zijn vrouw ook zijn waar
neemster. Het oor van de dirigent
in de zaal: zij beoordeelt de uitvoe
ring, zij is de vertegenwoordigster
van de kritische concertbezoekers.
Haar oordeel komt echter altijd
een paar dagen later dan dat van
de recensenten in de dagbladen
Margreet en Anton Kersjes noe
men die dagen de „afkoelingsperio
de".
Mevrouw Kersjes, zelf vio
liste, die in alle omroep-or-
kesten heeft gespeeld tot aan
het Metropolitainorkest toe
geeft daarvoor deze verklaring
„Opvattingen kunnen natuur
lijk nooit gelijk zijn. Ook de on
ze verschillen. De spanning voor
en tijdens zo'n uitvoering is
daarna echt niet meteen gewe-
ken. Dan moet ik niet direct met
mijn opmerkingen komen. Ik
weet maar al te goed dat het
I een emotioneel vak is."
I Haar man: „Na een paar dagen
zijn mijn tenen alweer een flink
stuk korter."
H«t «yrnfeoteorfassl bwtoot Ut vH*
orkest), bouten bloaslnstrumon-
koperen bloot
j instrumenten i
érin van de v»K"mogeGjifhedenrde
striikersaroepering Is vorlobel;blJ de
houten blaasinstrumenten zijn de
eerste blazers dicht bij elkaar gi-
Katst; de hoorn»"u-
tussen de hout
bloosinstrumenten
Montserrat
Cabalje
Ideaal voor vla, yoghurt,
comp6te of bowli
(stukjes merk Dole)
Pinksteraanbieding
Per
blikje
albert heijn
DE PMC-METHODE wilde het
concertbezoek vergemakkelij
ken. Niet 's middags voor drie uur
bij de loketten zijn om kaarten
te halen, in het centrum van de
stad, maar gewoon per post bij
de PMC bestellen. Prijs is inclu
sief vestiaire, programma en der
gelijke zaken. Dus ook geen apar
te kleine zorgen.
„Wat een gemak", zeiden zelfs
AH-klanen in Zeeland en kwamen,
merkwaardig genoeg, helemaal
naar Amsterdam. Omdat het zo
gemakkelijk was met die kaartjes.
Veelbelovend programma
Het Kunstmaandorkest, dat via
de televisieconcerten een nog gro
tere bekendheid kreeg, heeft ook
voor het komend seizoen een veel
belovend programma voor de con
certenserie in samenwerking met
de Premie-van-de-Maand Club.
Vijf concerten telt de serie met
o.m. de piano-solist Nicolai
Petrov en met piano-soliste
Bella Davidovitch. Zij was,
toen zij dit seizoen voor het eerst
in het Westen optrad ook met
het Kunstmaandorkest een sen
satie.
Montserrat Cabaljé, de Catelaan-
se opera-ster die vorige maand in
Barcelona is beschreven als het
hoogtepunt van het seizoen, is
eveneens geëngageerd.
Eén van de vijf concerten zal
niet worden gedirigeerd door de
vaste dirigent Anton Kersjes. Dan
leidt de Rus Eugene Swetla
now het orkest. Hij was vorig
jaar voor het eerst in Nederland,
ook als gastdirigent voor het
Kunstmaandorkest.
Van formaat
„De fameuze dirigent
Swetlano w" schreef het
„Algemeen Handelsblad" bij de
kennismaking met de Rus, „de
sensatie van het muzieksei-
zoen". Swetlanow is 37 jaar en
heeft o.m. het beroemde
Bolsjoitheater geleid bij opera's.
,JIet Vrije Volk" sprak van
het optreden van „een dirigent
van dit formaat voor een orkest
dat zich in de korte tijd van
zijn bestaan zover heeft opge
werkt om hem uit Moskou voor
één concert te laten overkomen,
een ontwikkeling in het Neder
landse muziekleven waarvan de
betekenis nauwelijks kan wor
den overschat."
7 januari, komend jaar. dus de
fameuze Swetlanow, voor een
PMC-concert.
Fascinerend talent
In het derde concert van de
serie zal Bella Davido-
witch pianosoliste zijn. Zij zag,
volgens „Het Parool", kans Rach-
maninofs grandeur weer tot leven
te wekken. Een gewaarwording, die
even zeldzaam is als het fascine
rende talent van Bella Davido
vitch
„Een volmaakte musicienne"
schrijft „De Tijd", zij maakte
haar interpretatie tot een fascine
rend evenement." „Trouw":
fantastische slagvaardigheid..."
Callas deed vergeten, komt dus
naar Nederland. Voor het vijfde
PMC-concert.
Prijswinnaar
De cellist Jean Decroos, on-
danks zijn jeugdige leeftijd (33) al i
een lange muziekcarrière achter'
zich hij kreeg in 1952 de
„Premier Prix" van het Parijse
conservatorium is solist in het
vierde PMC-concert. Decroos
speelt als solist bij de belangrijkste
Europese orkesten.
Moeten Theo Olof en Her
man Krebbers, solisten bij het
eerste concert eigenlijk nog wor
den voorgesteld?
rumcrten (bezetting
currpcs U
klaring tm
Ibgcitm
i- tr,
Opzettelijk gaat mevrouw
Kersjes, die vrijwel geen uitvoe
ring overslaat, niet mee naar de
repetities. „Ik wil helemaal onbe
vooroordeeld zijn", meent zij, „als
je weet waar de accenten moeten
vallen, ben je veel te veel gespan
nen."
De heer Kersjes is dat wel, voor
iedere uitvoering. „Het is allemaal
zo subtiel", zegt hij, „je denkt dat
je bedoelingen overkomen, dat het
gelukt is. Maar dan blijkt dat het
nèt niet gelukt Is. Dat hoor ik dan
van mijn vrouw... Na een paar da
gen..."
Via de muziek leerden Margreet
en Anton Kersjes elkaar kennen.
Hij: „Wij waren beiden viool in
het ttóen) Arnhems Orkest."
Zij: „Nee, op de muziekschool
kenden wij elkaar al."
Hij: „Ja, ja. Natuurlijk; ik ver
geet zoveel. Als er naar mijn le
vensloop wordt gevraagd, weet ik
nooit iets te vertellen. Ik denk dat
het komt omdat ik te veel denk
aan morgen."
Uit „Elseviers Encyclopedie"
Het PMC Concertabonnement
kan men bestellen onder bestel
nummer C-166. De clubprljs is 13,
te betalen in PMC-cheques.
DE OPSTELLING van een ïymfonieorlce*» it altijd volgent het boventtaande
tchema. Het aantal instrumenten kan variëren, de opstelling staat vatt.
Het Kunstmaandorkest is uitgegroeid tot een groot orkest. Er zijn 16 eerste
violen, 12 tweede violen, 10 eltviolen, 9 celli, 5 bassen, 3 fluiten, 3 hobo's, 3
klarinetten, 3 fagotten, 5 hoorns, 3 trompetten, 3 trombones, 1 tuba, 1 harp
en 3 pauken en slagwerk.
vriendelijke brjef uit de stad waar
toch hun eigen Peter de Grote zo
lang heeft gewoond en gewerkt,
hebben zij nimmer geantwoord.
Een half jaar geleden hebben
Sjanneke en Dinie overste Glenn
ontmoet, toen /hij op Schiphol
kwam. Het heeft destijds in alle
kranten gestaan en de andere kin
deren op school keken plotseling
hoog op tegen de tweeling met de
in hun ogen tot dusver een beetje
rare hobby. Maar Sjanneke en Di
nie zijn daarvan niet onderstebo
ven; ondanks hun belangstelling
voor het zweven In de ruimte
staan zij als nuchtere Noordhol-
idse meisjes stevig raet belde be
rt op de grond.
Opera-ster
Het succes van Montserrat Ca
baljé, het afgelopen seizoen, heeft
na haar optreden in New York,
daar meteen geleid tot een con
tract voor het komend seizoen.
De kritieken spreken over feillo
ze techniek en glanzend lyrische
stem. Deze 32-jarige ster, die het
publiek in Amerika onmiddellijk
AT DE DERTIENJARIGE Sjanneke en Dinie Stra-
uit Zaandam zo onderscheidt van andere tweelingen
is niet het dragen van dezelfde kleding of het bereiken van vrijwel
gelijke cijfers op het schoolrapport. Evenmin het overeenstemmen van
de smaak aan tafel thuis: dol op patates-frites en een diepe afkeer
van spruitjes. Maar wél: het hebben van een hobby, die in Nederland
tot de zeldzaamheden behoort, tenminste in een dergelijke om
vang. Want Sjanneke en Dinie weten vrijwel alles van het leven
en streven der Amerikaanse ruimtevaarders. Zij kennen kun om
standigheden, hun vrouwen en kinderen, weten precies wanneer zij
de lucht ingingen en houden boek van het aantal wentelingen rondom
de aarde.
tevaarders in handen konden krij
gen. Kranteknipsels, speldjes en
vooral foto's. Met behulp van een
buurman en later ook een onder
wijzer, die de brieven in het En
gels vertaalden, schreven zij naar
de Amerikaanse ambassade in Den
Haag, de United States Informa
tion Service en ook rechtstreeks
aan de astronauten.
HET IS ALLEMAAL begon
nen op de avond van de 20ste
februari 1962, toen Amerika's eer
ste astronaut, overste John
Glenn met zijn ruimtevaart be
zig was. De Zaanse tweeling Stra-
ver kon niet in slaap komen; de
beide meisjes lagen rusteloos in
bed en moesten voortdurend den
ken aan de man, die daar zo maar
in zijn eentje door het luchtruim
raasde. Dat beeld is hen sindsdien
blijven boeien, bij elke volgende
lancering.
Van die dag af zijn de zusjes
leerlingen van de tweede klas van
een ULO-school alles gaan ver
zamelen wat ze maar over de ruim-
PERSOONLIJK
„Die knipsels en speldjesver
zameling zijn natuurlijk niet zo
bijzonder, maar de foto's zéker
wel", zegt vader Straver een
beetje trots, mijn dochters zijn
misschien de enigen in heel Ne
derland, die originele afbeeldin
gen hebben van bijna alle luinv-
tevaarders. Hier" - en hij trekt
John Glenn van de muur - „die
ts door hem persoonlijk gete
kend".
Hoe de brief aan de eerste astro
naut werd geadresseerd? Gewoon:
John Glenn, Cape Canaveral, Flori
da U.S.A. Dat hij was aangekomen
merkte de Zaanse tweeling pas
ruim een jaar later, toen het ant
woord binnenkwam waarop na
tuurlijk helemaal niet meer was
gerekend. Waarom het zolang had
geduurd, stond ook in het ant
woord van overste Glenn: de brief
uit Zaandam was niet de enige,
die hij had gekregen, er waren er
uit de gehele wereld in totaal onge
veer 100.000
De belangstelling van Sjanneke
en Dinie Straver voor de ruimte
vaart is geheel gericht op de
mensen, die hierbij zijn betrok
ken; de techniek zegt hun totaal
niets.
Anders dan hun meeste leeftijd
genoten en dan natuurlijk voor
al de jongens kan het hun niet
schelen hoe een raket in elkaar
zit, waarom een lancering is
mislukt of wat de betekenis is van
een zachte landing op de maan.
Maar wat zo'n astronaut nu onder
weg doet, wat hij voelt, waaraan
hij denkt... dat vinden ze interes
sant.
Als er weer een ruimtevaarder
op de terugreis is en het is te laat
geworden om op te blijven voor
de televisie-uitzending, dan komt
moeder het wel even vertellen:
„Meisjes, ga maar rustig slapen,
hij is veilig geland".
De tweeling beschikt uitsluitend
over gegevens en foto's van de
Amerikaanse astronauten, Russen
zijn er niet bij. Dat is echter de
schuld van de Russen zelf: op een
Geniet van een
Spaans avontuur
Spanje is, hoe kan het anders, in
het rijke AH-assortiment ver
tegenwoordigd. Met wijnen van
edele eenvoud, ongecompliceer
de charme, waard om er een
onschuldig avontuurtje mee te
beleven. De komende feestdagen
bieden er alle gelegenheid toe,
de lage prijzen trouwens ook!
1963 Rioja
Bianco witte Spaanse wijn,zacht
en half zoet per fles 1,79
Tinto rode Spaanse wijn,krach
tige volle wijn, geschikt bij alle
vleesgerechten per fles l.79
1964 Rioja
Rosado licht zoete rosé, geschikt
bü alle gerechten perfles 1,85
albert heijn
SUBTIEL
GEZELLIG UIT!
GEZELLIG THUIS!
NIEUW!
Limonadesiroop
(les
0,6 liter
NOG JONG
Guanébana Is een koele
vrucht uit verre, warme stre
ken. U proeft het heerlijke
sap van deze kostelijke
vrucht, want nu maakt AH
van deze Guanébanas een
nieuwe limonadesiroop.Haal
een fles in huis en geniet
van de frisse, nieuwe smaak,
dieaan perziken doet denken.
Zolang de voorraad strekt,
bij elke fles Guanóbana
limonadesiroop
lollievormpje
In het vriesvak van uw koel
kast maakt u met 1 deel
limonade en 5 delen water
zelf een heerlijke ijslollie.
albert heijn
Wie de heer Kersjes, die er uit
ziet of hij nog lang geen veertig
is, naar zijn leeftijd vraagt, ziet
hem Ingespannen denken. „Ik
wordt twee en veertig.... geloof
ik." Zijn vrouw rekent snel uit:
„Je wordt 43." nij blijkt in 1923
geboren te zijn. Mevrouw Kersjes:
„Voor de televisie lijkt m'n man!
ouder. Mensen, die hem later zien,1
zeggen: „Wat bent u jong."
Een orkest reist veel. Mevrouw
Kersjes reist mee. „Van Kiel tot
Cadiz", zegt zij, „altijd ga ik mee.
Wij hebben geen kinderen, dan
kan dat gemakkelijk". De tournees
zijn enerverend: behalve het volbe-
zette programma, de normale span
ning van repetities en concerten,
zijn er dan nog de zorgjes van het
jachtige reizen. Eens werd de heer
Kersjes dat te veel, in Spanje. „Ze
nuwen. olijfolie en warmte" zegt
hij, „ik voelde me doodziek. Mijn
vrouw kookte steeds maar weer
speciaal droge rijst voor me. De
rest van mijn dieet: cognac-soda,
rode wijn en biscuits."
Herinneringen van geforceerde
reizen: de ene avond een concert
in Enschede, de volgende dag repe
teren in Kiel en 's avonds een uit
voering. Onderweg: sterke koffie
en nauwelijks tijd om het Lelijke
Eendje ervoor te laten stoppen.
„Ons laatste Eendje is op een
beroerde manier aan z'n eind geko
men", zegt mevrouw Kersjes, „in
Amsterdam, voor ons huis, is hij
in elkaar gedrukt toen hij gepar
keerd stond in het rijtje."
garage in Blaricum. Het is bijna
niet te vinden.
„Wij vonden het dan ook heel
toevallig, op een wandeling", zegt
de heer Kersjes tevreden. „Wij
hebben het dezelfde dag nog ge
kocht. Hier hoor je de vogels
nog."
„Amsterdam", zegt mevrouw
Kersjes, die er geboren is, Js heer
lijk om te werken. Aardige
mensen, spontaan. Maar hier Is het
heerlijk om te wonen. Wij wande
len hier veel, op de hel, 'vlak
bij."
Wie veel 's avonds werkt, staat
zelden vroeg op. Een uitzondering
vormt het echtpaar Kersjes. „Voor
zevenen al", zegt mevrouw
Kersjes, „want mijn man moet
voor acht uur al de deur uit om te
repeteren. Om twee uur is hij
meestal wel thuis. Dan gaan we
eten."
„Lekker eten", zegt haar man.
,.ze maakt heel veel werk van het
koken."
VOGELS
De flat in Amsterdam („Een
prachtig huis, maar de laatste tijd
veel te druk op de Overtoom bij
de brug") is vorig jaar vervangen
door een huis - met - tuin - en -
VIOOL
De middag is voor de studie.
Niet voor mevrouw Kersjes. „Als
je man de hele dag met de muziek
bezig is, kan je het hem niet aan
doen 's middags nog eens naar de
viool te luisteren. Ik' studeer
nog veel, maar dan 's morgens."
Een dirigent is musicus, maar
ook leider. Hij hoort het orkest in
de hand te hebben. Hij bepaalt de
lijn, de subtiele kleinigheden. Be
paalt hij dan ook „de lijn" in
huis? „Je zou denken van wel",
zegt mevrouw Kersjes, „maar
thuis piekert hij er niet over om
ook nog eens te dirigeren".
In de auto dan, waar bijna geen
man daaraan ontkomt? „Mijn
vrouw rijdt geweldig", vindt de
heer Kersjes, „ik bemoei me er
nooit mee. Meestal neem ik partitu
ren door als zij rijdt."