Rotterdam - Waalhaven Cd cd IA Centrum voor distributie van groenten en fruit 'Paaseitjes^ Eitjes •OVERAL RONDNEUZEN ALLERHANDE NIEUWTJES I MODE VOOR KIND EN POET Droge Rijst Vierhonderd ton! Organiseren improviseren rekenen Een idee! Rose en beige: stralend Nu we 't toch over katoen hebben N" DE AUTO VAN HETJAAR HET ERONDER EN ERBOVEN Korte berichten 2 ALLERHANDE A MAART 1 %fl T~\E BEVOORRADING van Albert Heijn's SuperMarts (51) en zelfbedieningswinkels (meer dan 300) van groenten en fruit is een dagelijks terugkerende krachttoer, die dankzij een uitge kiende organisatie en een op elkaar ingespeeld personeelsteam dagelijks wordt verricht. Centraal zenuwstelsel van het uitge breide expeditiesysteem is het distributie- en verpakkingscentrum op en naast het terrein van de Coöperatieve Tuinbouwveiling Zuidhollandse Eilanden aan de Rotterdamse Waalhaven. IET DE REGELMAAT van de klok worden in de hallen van dit complex produkten van veilingen aangevoerd en in vracht wagen-combinaties afgevoerd. Dag en nacht gaat dit werk door. Rond 26.000 kisten en dozen per week, worden met vorkheftrucks of via transportbanden in vrachtwagens geladen. In gewicht uitgedrukt is dat ongeveer vierhonderd ton! Da ontwikkeling van het distri butie- en verpakkingscentrum (sinds september gescheiden in twee onafhankelijke eenheden, die alleen op transportgebied samen werken) heeft gelijke tred gehou den met de snelle groei van Albert Heijn. De start was elf jaar gele den. toen Albert Heijn zelf citrus-j fruit ging kopen en personeel van de veiling het in zakken deed en gereed maakte voor expeditie naar de winkels. Het „groentepakstati- on", zoals het centrum aanvanke lijk heette, groeide uit tot zijn hui dige afmetingen: een van de vei ling gehuurd gebouw voor de distri butie-afdeling en de administratie en vlak daarnaast het complex van drie aan elkaar gebouwde standaard-supermarts waarin het verpakkingscentrum en de koelcel len zijn ondergebracht. „Spin-in-het-volk" Aan de 34-jarige heer P. H. Haan is de leiding van het voor buitenstaanders ingewikkelde dis tributie- en verpakkingscentrum toevertrouwd. Zijn voornaamste taak is ervoor te zorgen, dat de bestellingen van de A.H. Super Marts en zelfbedieningswinkels snel en nauwkeurig worden klaar gemaakt en op tijd bezorgd. Aan die organisatie heeft hij zijn handen voL Zijn hoofd loopt er wel eens van om, want zo goed kan zijn werkplan-op-papier niet zijn, elke dag gebeurt er wel iets, waardoor zijn improvisatietalent op de proef wordt gesteld, 's Win- ters kunnen de gladde wegen een spaak in het wiel steken, met het gevolg, dat de vrachtwagens hun lading te laat afleveren; in de zo mermaanden werkt het distributie- Albert Heijn heeft zich, ook wat de paaseitjes betreft, terdege op de feestdagen voorbereid. Een gevarieerd assortiment ligt in de winkels voor u uitgestald. U hoeft maar te kiezen. En dat zult u zeker doen als u de (lage) paasprijzen ziet e-i-v-o-l fijne Delicata chocolade CHOCOLADE EITJES melk of puur 100 gram 85 half melk/half puur 100 gram 85 FANTASIE-EITJES Halve Vruchteneitjcs 150 gram 55 Vogeleitjes (gekleurd) 175 gram 49 Duiveneitjes 150 gram 49 Hazelnoot-Croquanteitjes 100 gram 52 Groot assortiment Chocolade Paasfiguren in diverse prijsklassen albert heijn NIEUW* 00ED! INSTANT Pak 400 gram Voortreffelijke kwaliteit rijst, lange korrel. Een kleine kunst om nu mooie, witte, droge rijst te maken. En uw pannen blijven schoon, de rijst kan niet aanzetten! centrum op hoogspanning, als het aanbod van en de vraag naar ver se groenten groter zijn dan nor maal. Ingespeeld team Het is een uitzondering wan neer de „Waalhaven" ge dwongen door de omstandighe den een steek laat vallen. De tachtig man personeel (lei ding, inkopers, expeditiemen sen, inpaksters en administra tieve krachten) zijn zo goed voor hun taak berekend, dat er heel wat moet gebeuren, voordat er vergissingen wor den gemaakt. Tot in details is het distributie centrum ingericht voor snelle expe ditie van niet-houdbare produkten (groene groenten, bananen, drui ven enz.). Telescopische transport banden brengen de kisten tot achterin de laadruimte van de vrachtwagens. Efficiency heeft aan deze werkwijze ten grondslag gele gen: in de loop van de dag aange voerde tuinbouwprodukten wor den (volgens de bestellingen ge rangschikt) 's nachts geladen en in de heel vroege morgen naar de SuperMarts vervoerd. Om acht uur 's morgens worden de eerste bestellingen al afgeleverd. De meeste produkten worden van de Rotterdamse veiling betrok ken; die is letterlijk naast de deur waardoor transportkosten worden vermeden. Afhankelijk van de prijs en het aanbod haalt Albert Heijn ook groenten en fruit van ver, in Venlo en Zeeland. Kortom: de vijf inkopers kopen daar waar de produkten goed en goedkoop zijn. In volle ontwikkeling In het verpakkingscentrum wor den de produkten. die wat langer houdbaar zijn (citrusfruit, appels, uien enz.) in plastic zakken en netjes gedaan. Vaardige meisjes handen en half-automatische ma chines staan er borg voor, dat elke dag de laadruimten van vrachtwa gens kunnen worden gevuld met op pallets staande kisten en dozen met citrusvruchten en appels. De inrichting van het verpakkingscen trum is nog niet afgerond; dat kan ook bijna niet nu deze branche nog in volle ontwikkeling is. Tot de produkten, die niet in het verpakkingscentrum worden voor verpakt, behoren verse groenten. Dat gebeurt pas in de SuperMarts om op deze manier de versheid te garanderen. QRGANISEREN, improviseren en rekenen zijn de belang rijkste bezigheden van bedrijfs leider P. H. Haan. Als de inkopers hun zaken hebben ge daan, is het zijn taak, dat de produkten zo snel en voordelig mogelijk naar het distributie centrum worden gebracht en vandaar naar de SuperMarts overal in het land. Hij moet gaan improviseren, als de door gaans gesmeerde organisatie dreigt te ontsporen. Rekenen doet hij voortdurend. Omdat de transportkosten zo hoog zijn, is hij er steeds op uit, door ritten te combineren de vrachtwagens zo voordelig moge lijk te laten rijden. Auto's, die 's morgens bestellingen naar Su perMarts brengen, maken een goedkope reis, als zij 's middags bij een veiling gekochte produk ten ophalen en naar Rotterdam brengen. Ten slotte; als de vervoerskos ten worden gedrukt, gaat de prijs van het produkt in Super- Mart of winkel ook omlaag. Van huis uit is de heer Haan machinist. Zeven jaar heeft hij als scheepswerktuigkundige de zeven zeeën bevaren. Toen hij voorgoed aan wal stapte, werkte hij enige tijd bij de technische dienst van een Rotterdamse melkfabriek, voordat hij bij Albert Heijn een groot aandeel kreeg bij de opbouw van het distributiecentrum. De variatie van werk, de daarmee samenhan gende problemen en de spanning de bestellingen op tijd de deur uit te krijgen vindt hij de aantrekkelijke kanten van zijn veelzijdige baan. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllli Boven de vijftig Illustratief voor de gestegen omzetten in het distributiecentrum is het volgende: twee jaar geleden hoefde het nog slechts twintig Su perMarts te bevoorraden, daarna kwamen er in tien weken tien bij en thans is het aantal al tot boven de vijftig gestegen. Naast alle problemen, die aan de aan- en afvoer vastzitten, neemt het vraagstuk van het lege fust een aparte plaats in. Een speciale orga nisatie is nodig om de duizenden kisten uit te sorteren, van dezelfde veiling bij elkaar te zetten en daarna terug te brengen. De KLM brengt verre landen vlak bij huis Neem voor de feestdagen een kratje bier in huis! Of u nu genode gasten hebt of onverwacht „aanloop" krijgt, een lekker, koel glas Albert Heijn bier „doet" het altijd. Fantastisch lekker bier voor fantastisch lage prijs: Albert Heijn Pils of Oudbruin Flesje Pul In een krat zitten 24 flesjes of 24 pullen. ch albert heijn y OALS BEKEND volgt de make-up de voorschriften van de mode. die gezamenlijk doOr de grote cosmetische be drijven werden vastgesteld; het is te begrijpen dat de make- up zich aanpast aan de kledingmo- de en de kleuren die komend seizoen zullen worden gedra- en. Men kan de make- up vóór komend seizoen beschrijven als volgt: een zacht - stra lende make-up met ro zige toetsen en tamelijk- onuitgesproken effecten. Daar bij is, voor later in het seizoen, als de zon ons alweer wat aangeraakt heeft een maquilla ge (make-up) gedacht die iets meer beige bevat en die, wat donkerder van tint, neigt naar de zandkleur van droog zee zand en naar de zachte gloeiing van honing. Maar zeker is dit: het bleke is geheel weg! Ook donkerharige vrouwen dienen een zacht-rose of bei ge- gestoofde make- up te dra gen. En waarom niet? Het past zo mooi bij elkaar: donker of zwart haar met een perzik- teint! Perzik (Pêche) is de aanduiding die het best past bij de lichte vorm van de make up die komt: de donkere nuan ce kan men het best aanduiden met de term: honing. Zowel de lippenstiften als de nagellak (die altijd bij elkaar moeten passen!) zijn afgestemd op dit rozigbeige palet. Overigens: C u t e x komt met nagellak („Nail ac'Scerits" heten ze heel grappig) die geparfumeerd zijn en die tot doel hebben de hand kus te bevorderen. C o t ys tinten „In lichter laaie" (zoals de naam is van Coty's zomer - paletje) brengen twee lipsticks, die ook wel dui delijk maken welke grondkleu- ren de zomer make-up bepalen: „Je b r te" (ik brand) en „Jebronze", de eerste een le- vendig-roze (dus beslist geen bleek bekje meer!) de tweede een beige-roze, zoals wanneer men een bronskleur krijgt in de zomerzon. De ogen: wit! Maar vooral de ogen krij gen nieuwe aandacht komend seizoen: er wordt namelijk een witte maquillage gebruikt op de oogleden (vooral op het bo- venooglid). Soms wordt dit wit (dat bij de meeste grote bedrij ven deze zomer is voorgeschre ven), zoals de „plamuur- onder grond" van de schilder, ge bruikt en worden dus de norma le make-up-kleuren en midde len er op aangebracht, (het geen een eigen straling geeft aan die tinten etc.) Soms echter ook wordt het wit w i t g e 1 a t en en worden alleen de kleine lijntjes, vlak boven de sterk aangezette wimpers (zwart, bruin), getrokken maar dan niet in een kleur meestal, maar in een tederbeiige. Men krijgt, door deze witte maquilla ge, een bijzonder wakkere en levendige blik. Dit dus in duide lijk contrast met de koolzwarte kraaloogjes die soms zo'n dom me en suffe indruk kunnen ma ken. Het gaat dos dit jaar om le vendige tinten en heldere, open ogen en daartoe moet dan dit wit dienen. Trouwens met wit kan men correcties toepassen en wel op allerlei manieren: men kan bijv. te dicht bij elkaar staande ogen het effect geven dat ze verder van elkaar staan door de neusbrug tussen de ogen bijv. éven wit te ma- quilleren en aan de buitenoog hoeken een kleine driehoekige toets wit aan te brengen. Om maar iets te noemen Het bedrijf Harriet Hubbard Ayer noemt zijn zomer - make - up „Beige Gazelle"; Orlane spreekt over „P c h e" en „M a n g o"; Rubinstein over „G a i e G e i s h a"; Arden over „S e a Orchid Light" en „Sea Orchid Dark"; Rev- Ion over „Givre Rose" (ro ze rijp); en Dr. Payot over „'s tralend en zonni g"; het gaat, bij al deze betitelin gen om dezelfde tinten al wor den ze, bij elke verschillende naam, op andere wijze en met andere middelen tot stand ge bracht. Snufjes J£EN LAKACHTIGE eye liner(Hubbard Ayer) die als vloeistof wordt opge bracht en dan stolt tot een dun vliesje dat men zo weer af kan nemen. Twee snufjes: Harriet Hub bard Ayer brengt de „E x- press Eyeliner: het is een elegant- verpakte vloeistof die, met een dun penseel, als een fijn lijntje op het bovenoog lid, vlak achter de wimpers wordt aangebracht en daar dan hard wordt tot een dun vliesje, dat men er later eenvoudigweg af kan trekken. Het geeft de gazelleblik die mode is. Verder: veel zilvertinten worden, zowel ;n de maquillage als in de lip sticks en nagellakken toege past. Revlon spreekt van „Quicksilvers" zacht- glanzende lakken bijv. en van „Frosted Eyeshadows" (met de borstel opgebracht, alsmede van F r o s t e d Translucent Lipsticks" (vorstige, doorzichtige stiften dus) en van „Frosted 1 a k - k e n"; alles heeft dus een zachtglanzende toon. Dr. Payot (en anderen) spreken hier meer van „n a c r dat is „paarlmoer" en daar kan men het ook mee vergelijken. Zeker is: er zijn de mooiste lippenstiften dit seizoen; mooi er dan lange tijd het geval was daar ze wat kleuriger zijn dan voorheen en toch niet tè! EEUWENLANG is het kind, wat zyn kleding aangaat, een soort imitatie-volwassene geweest; het is nog niet zo heel lang geleden dat zowel de jongens als de meisjes, als kleine volwassenen, grijsaardjes en besjes b(jna gekleed gingen. Wie zich, wat ouder zijnde, de eigen jeugd nog herinnert met de lange zwarte kriebelkousen voor beide seksen), zijn keiharde, de huid openschurende matrozenpakjes (ook voor beide geslachten) en z(jn cheviot-kostuumpjes, harde boorden en matrozenkragen die steenhard gesteven waren (de matrozenpetjes niet te vergeten!) die weet, wat wij bedoelen. Vroeger: grauwe gelijkmatigheid J TT'N DIE matroosachtige pak- J Vi ies waren nog modern en deftig toen! Wie in de kleine stad woonde of op het land en „kinderen uit het volk" zoals dat heet, hadden kleren aan die ofwel geheel ofwel deels „geïnspireerd" waren op de volksdracht of op de werkkle ding van boer en arbeider en dat betekende ook al niet veel goeds. Van een kindermode was geen sprake: grauwe gelijkma^ tigheid kenmerkte de kleding van het kind. Dat is nu wel anders geworden, een onder zoek door het Nederlands Ka toeninstituut bewijst dit'wel. In het boekje „Kinderen in katoen" vindt men het re sultaat van deze onderzoekin gen: het gaat in hoofdzaak over de kleding^ voor jongens en meisjes van 2 tot 1214 jaar. Volgens de nieuwe maataandui dingen is dat dus de groep van maat 80 tot maat 152—158. Weet u, tussen haakjes, dat de confec tie-industrie voor kinderen, veel moeilijkheden heeft met één bepaalde groep? Dat is die der p o e t e n. P o e t e n hu zijn de pro bleemkinderen van de textiel, de sub-tieners, die lastige ma ten hebben. Daarover werd ook al een studie gepubliceerd. De belangstelling voor goede kinderkleding heeft de confec- tie-industrie natuurlijk lang niet onbewogen gelaten. Op het moment zijn 3000 kleine en mid delgrote textieldetaillisten be zig met kinderconfectie; 400 spe cialiseren zich er geheel in. 100 confectionairs vervaardigen (ge heel of gedeeltelijk) kinderkle ding. Het gaat dan ook (zo bleek in '64) om een bedrag van 300 miljoen! Er zijn in ons land (gerekend in '64) in totaal 2.970.000 (bijna 3 miljoen) kin deren van 2 tot 14 jaar; heel wat. Daar zijn 1.520.000 (ruim anderhalf miljoen) knaapjes bij en (dus) 1.450.000 meisjes (in 1950 hadden we „maar" 2.540.000 kinders). Nu dus 430.000 meer, In totaal werd in ons land (1963) voor een be drag van 4.072.000.000 omge zet; dat is bijna tweemaal zo veel als in 1952. In de jaren van 1959—'60 bleek dat van de kledinguitga- ven in de kringen van land- hand- en hoofdarbeiders liefst 35 pet van de kledinguitgaven besteed werden voor het kind (de kinderen). net kind als visitekaartje IET ALLEEN de wel- vaartsstijging, ook de mode heeft invloed gehad op de ver groting van de omzetten In kin derkleding. En dat ondanks het feit dat kinderkleding verhou dingsgewijs duur is; ook al door de tamelijk korte draag- duur ervan. Ja, de mode! Vrij wel alle kinderkledingmakers brengen per jaar tenminste tweemaal een geheel nieu we collectie uit; ook het kind wil modieus gekleed gaan. Er is zeifs sprake van exclusieve modellen; de trots van de ouders speelt daarbij een grote rol. Want: „Het goed geklede kind is het visitekaartje van de ouders". Wat de uitverkoopperioden aangaat: voor kinderkleding is de uitverkoop nooit belangrijk geweest en dat wordt nog min der. Om eens iets te noemen: in 1964 gingen in de uitverkoop bijv. voor 10 pet. anoraks/jacks voor jongens en meisjes weg: in de normale verkoop was dat liefst 90 pet. Regenjassen? In de uitverkoop maar voor 6 pet.: 94 pet in de normale verkoop. Jurkjes of deux-pièces? Uitver koop: 11 pet.; normaal 89 pet. Er wordt nog veel kinderkle ding zelf gemaakt. De redenen daarvoor? Deze 67 pet. der thuismaaksters vindt dat voor deliger; 42 pet. doet het voor haar plezier; 28 pet doet het vanwege de betere pasvorm: 25 pet. vindt de eigen modellen leuker dan die van de confec tie In totaal maakt 56 pet van de huismoeders zelf kinderkle ding; niet alle uiteraard: de 13 miljoen stuks ondergoed (ge middelde prijs ƒ1,60) bijv. ko men van de confectie. Die 56 pet. brave huismoeders maak ten in '64 liefst 1.500.000 jurkje.' voor haar dochters. En 800.000 rokken en overgooiers. En 300.000 blouses en 400 000 pyja ma's. En daar was veel kleding van katoen bij: katoen is belangrijk in de kinderkledingindustrie en voor de naaiende huismoeder. 75 pet. van de kinderkleding is van katoen. Dat is begrijpelijk. Want katoen is niet alleen voor delig: het voldoet voorts aan de hoge eisen die de moderne con sument aan kinderkleding stelt. De „auto van het JAAR" (door 32 vakjourna listen met een meerderheid van 98 punten verkozen) is de Re nault 16. Het begon als „Pro ject 115": de opdracht was een auto met ferme afmetingen en een interieur dat ruim genoeg moest zijn voor 45 passagiers met een flinke hoeveelheid ba gage. De snelheid moest ruim 140 km zijn en het verbruik minder dan 1 op 10. Voorts werd gevraagd: grote stabili teit. ingebouwde veiligheid door goede wegligging en goe de remmen. Met deze opdracht begonnen de ontwerpers te werken. Het startte met de lijn van de caros- serie; die moest dus de moge lijkheden die een stationcar heeft, combineren met de stan ding van een fraaie sedan. Tientallen ideeën werden uitge werkt tot exacte schaalmodel len. In september 1961 (ja, een auto ontwerpt men niet in één, twee jaar; daar zijn jaren mee gemoeid!) was men zover dat een keuze kon worden ge maakt. Intussen hadden de motorcon structeurs de nieuwe viercilin- der ontworpen en voorzien van allerlei technische snufjes. Ver: volgens liet men de nieuwe mo tor (het ontwerp) tien weken achtereen op toptoeren draaien (dat is dan zo'n afstand van 243.000 km!) Ook deed men startproeven bij allerlei nare temperaturen (tot -30 gr. C) De eerste wagens van de nieuwe reeks (de zg. prototy pes) moesten toen afgereden worden in allerlei denkbare, mogelijke en onmogelijke om standigheden en klimaten. Inmiddels werd de produktie- band tot stand gebracht: in juli 1963 werd, in Le Havre- San- douville. een nieuwe fabriek aanbesteed en achttien maan den later was deze klaar. Het hart van deze fabriek is een lopende band van 5 km lengte; 2500 man werken er. De eerste 500 wagens, die van de band kwamen, werden niet verkocht. Ze werden in bruik leen gegeven aan een aantal gewone automobilisten en uit de bevindingen van deze perso nen vloeiden nog weer 200 de tailverbeteringen voort. Zo rTAL VAN rijproeven wor den genomen onder het oog van ingenieurs. J?EN der fasen tijdens het ontwerpen van de car rosserie van een nieuw auto-, model is het vervaardigen van schaalmodellen. Daaruit wordt een keuze gemaakt. TVUIDELIJK is dat het modesilhouet (elk modesllhouet) y gedragen, gesteund, tot stand gebracht wordt soms, met behulp van de zogenaamd foundations, de dingen die de vrouw „eronder' draagt. Het is, zeker de laatste jaren, een algemeen aanvaard principe geworden dat het silhouet, de „ligne", in niet geringe mate, afhangt van de goede foundations en de juiste onderjurken en beha's. Linksboven op de tekening ziet men hoe een korselet de basis kan zijn voor lenige kle ding die van jersey is; voor sweaters met smalle rokken en voor hemdjurken (die grote, gróte mode worden!): voor los se modellen die soepel en voeg zaam moeten vallen zijn zulke korselets uitstekend geschikt. Hier dan een van Elasti ge maakt stretch (sterk rekkend) korselet van Lycra met rekken de schouderbanden (Triumph). Bij de rok en de blouse die de jonge vrouw draagt (rechts boven) en bij het gewone dage lijkse jurkje of pakje of setje, het driedelige stelletje bestaan de uit beha, panty of gaine en oij passende onderjurk. Linksonder: een' soortgelijke combinatie met een panty met lange pijpen. Bestemd voor de dracht van pantalons. Rechtsonder: een hoogst mo dieus gevahetje voor jongere fi guren: een sterk elastisch en ondersteunende combinaison voor onder sportieve kleding. Midden: de diep gedécolleteer de beha (met beugel) en met rijke kantversiering. Modellen van Triumph International. QNTWERPERS snijden een i schaalmodel uil een blok plasticine. j ontstond, om even een indruk te geven van het kolossale werk dat verzet moet worden als men een nieuw model wil - brengen, de Renault 16! 9 Eddie Constantine, de Franse gangsterbestrijder en lady-killer geeft zijn vrienden zo nu en dan een origineel geschenkje. Zo schonk hij hun onlangs minia tuurtjes van zichzelf die als talis man in de auto konden worden opgehangen. Zijn laatste cadeau tje (door Zwitserse houtsnijkunste- naars tot stand gebracht in een aantal van 80 stuks) bestaat uit een eikehouten Eddie met beweeg lijke onderkaak: het kunstwerkje dient als notenkraker. Prinses Margaret en Lord Snowdon blijken meer en meer te willen toegeven aan hun artistieke neigingen. Nu dan wordt verteld dat zij de rechten voor een film- produktie hebben verworven Anthony Armstrong Jones (Lord Snowdon) schijnt zich al druk be zig te houden met de voorbereidin gen en is daartoe al naar Parijs gegaan om, persoonlijk (hij is een uitstekend fotograaf) van Romy Schneider opnamen te maken. „Het worden platen zoals u nog nooit gezien hebt", verklaart de Lord. Brigitte Bardot heeft de Fran se persfotografen gedreigd met ge rechtelijke maatregelen als zij in het vervolg, zonder haar toestem ming, foto's van haar zullen publi ceren. De fotografen besloten daar op ervoor te zorgen dat er een jaar lang geen foto's meer van haar in de Franse kranten zouden verschijnen Brigitte was nog niet overwonnen en zei: „Persfotogra fen zijn de analfabeten onder de journalisten." Nu dreigen de foto grafen weer met de rechter in verband met deze belediging. Cl Iedereen heeft wel een aanwendsel of een ander soort tic- je. Liz Taylor zegt er ver scheidene te hebben. Een ervan is haar afschuw van scheefhangende schilderijen: zij zfet ze, wèar ze ook komt. en is niet eerder rustig dan wanneer zij ze recht heeft gehangen. De psychiater verklaart dat deze tic van Liz een gevolg is van haar gebrek aan ordelijkheid in eigen innerlijk. Frank Sinatra blijkt niet zonder hoed te kunnen lopen, zit ten, liggen, baden of wat verder dan ook: zijn hoed is hem een soort helm. De psychiater ver klaart dat het mogelijk is dat Frank er zich onder verbergt (in symbolische zin) maar ook dat hij aan de hoed is gaan wennen, toen zijn haar dun begon te worden LanaTurner heeft de ver velende gewoonte in elk raam dat ze passeert, zichzelf te bekijken Zij doet dat alleen of in gezel schap en kan het niet laten. Is dat ijdelheid? Nee, zegt de psychia- ater, het is een symptoom van gebrek aan liefde en zekerheid, reeds sinds de kinderjaren erva ren. Voorts een teken van wispel turigheid Jane Fonda kan niet leven in een opgeruimd vertrek: zij zoekt altijd rommel om zich heen De psychiater meent dat Jane te streng is opgevoed en dat dit een reactie is. Audrey Hepburn heeft een ziekelijke hekel aan mannen die een pijp roken; ze zegt de pijp wel weg te willen slaan „Ik zie pijprokers ais leeghoofden. Waarom weet ik niet", zegt ze. Ook heeft zij een abnormale drang tot tandenpoetsen: soms tot tienmaal per dag toe; ook 's nachts poetst zij de tanden vaak Angst voor ziekte, zegt de psychia ter en angst voor falen in ver band daarmee. rpWEE modellen van katoe nen popeline (katoenen stoffen blijven de grote rol spelen in de vrijetijdskleding en elders) ontworpen door Triumph International. Links „Combo", een armloos jurkje met V-vormige hals opening en geraffineerd laag geplaatste taille en zakken op de heup. De rok heeft aan de voorzijde een zeer grote die pe plooi en is aan de achter kant klokkend gesneden Rechts model „C o co met klein kraagje, korte mou wen met omslagje, ook laag geplaatste taille en twee die pe plooien die van de heup ontspringen. Het zijn de .jHappy Days"-modellen van Triumph. KOL» AAN DE BENEN PEN SLIMME UITVIN- L- DING kan het veelvuldige klagen over ijsbenen of „ik heb het koud aan de benen" ophef fen. Het gaat om de Duraflex Deur-afsluiting, een Engelse vinding, die ook hier (voor f 5.50) te koop is. De vinding is een ware tochtwering; zij be staat uit een weerstaaf van alu minium legering die dwars over de drempel (van een bui tendeur) wordt aangebracht en die stof en tocht etc. buiten sluit, alsmede uit een gebogen schermpje dat, aan de buitenzij de van de deur. boven de bene- denkier, wordt aangebracht en dienst doet als een soort „para pluutje". Regen en sneeuw, vocht en verder inwaaiend ongerief wor den door dit parapluutje ge weerd. Men moet het zien als een klein afdakje boven de grondkier. Beide delen van de Dura flex Deur afsluiting zor gen ervoor (de een aan de bin nenzijde, de andère aan de bui tenkant dus) dat de kier geheel verdwijnt als bron van ijsbe nen. Een reep zachte vinyl loopt langs de gehele lengte van de weerstaaf en vormt, wanneer de deur gesloten is, een stevige afsluiting: geen briesje kan er meer door.

Allerhande | 1966 | | pagina 2