is voorbij! nu óók in Melitta-maling ris /.'i/ EEN ZEER MOEILIJK TEN HOOGSTE TIEN BEROEP DAT JAAR DUURT Albert Heijn heeft de lekkerste koffie Deskundigen hebben lang geëxperimenteerd. AH heeft er een speciale machine voor laten bouwen. Hier is: Perla de Colombia Kennismakingsaanbieding met 20 ct voordeel Perla de Colombia jlAART 1964ALLERHANDEA1 ^Mannepm r DAGEN VAN het mooie. V gave weervoorspellen zijn geheel voorbij: het gebeurt nu jjoor middel van een tv-handje jdt een krijtje vasthoudt en nauwkeurig vertelt welke de pressies en drukgebieden de we reld (en vooral Europa) in hun uitvinding van Het leven van een mannequin is moeiiijk. Zij moet in staat sijn lange dagen te wer ken. kilometers per dag op heel hoge hakken te lopen zonder een zweem ran vermoeidheid te mogen tonen. Zij moet punctueel zijn en een goed humeur heb ben. Zij moet weten te passen in een team. sportkleding laat zien; die welke jroep. In Frankrijk is de manne-i Bij de grote couturiers ,,zlt" zich specialiseert in badmode, in quin gewoon een onderdeel van de de mannequin het mooiste, zoals mode-industrie en wordt zij nog- spreekt. Vele Engelse meisjes al nuchter, als ..vakman" be- werken met groot succes in Pa- schouwd. rijs maar de Amerikaanse wint het hier geheel. Er zijn er die Het feit dat Engeland en Ame- z? beroemd zijn ais filmsterren. avondkleding etc. etc. Bureaus TN AMERIKA is men het eerst begonnen met bureaus die een tiist aanlegden met de mannequins en rika er geen been in zien een Suzy Parker die voor Cha- knappe dochter met mannequin- n®l heeft geshowd is nu Holly- talent ook inderdaad mannequin wood-ster; elk Amerikaans blad te laten worden, is er oorzaak toont haar in vervoerende poses. kaartsysteem samenstelden, waarin elk gewenst type, in elke de^rmwte gewenste maat, leeftijd etc. etc. zeggen de mode- j beschreven staat. Nu kan men een van geweest dat vele meisjes uit Lr 's zelden een gezicht te Meisjes met mooie skeletjes". m fotografen van de goede mannequins. Een moeilijk beroep zulke bureaus overal^ ter wereld hiuir uiterlijk en allure een gro- bijhaar werk voor de Givenchy de betere standen daar hun weg den dat zo bijzonder fotogeniek de mode-fotogra- ls a,s bot har* Haar topprijs is fie zoeken en daarmee tevens het «0 dollar per uur (ook in Euro- peil van het mannequinschap ver- Pa!)- B e t t I n a. die excelleer- hogen Bovendien hebben zij met de door een vrolijkheid van stijl KI. h i - n rif i'.tnf. i]a dvam.lfi- dat ten hoogste tien laar duurt. De levende mannequin was deaantreffen, ook J i- i- zulk een Worth en een journalist land heeft te Invloed op het modebeeld van tutu CCIl lil u tli en een journalist die, ongeveer in waar men zijn type kan greep hebben en door moeilijke I860, over de statige showrooms van deze orth schreef, was stellen", vaak heel onduidelijke kaartjes de eerste die het woord „mannequin" gebruikte in een krante- de grote dagbladen, waarop artikel. De vrouw van Worth is de „moeder" van alle manne- oog quins, die heden de shows dragen en het oog verblijden in de modebladen en de kranten. mannequin-centrale, deze tijd. be- I ingewikkelde lijnen het verwarren. Wie er echter een halfuurtje op studeert komt er Ioch feilloos achter wélke soort ,1 echt weer ons de eerste 24 uur Ie wachten staat. Maar met dat alles, met die hoog-technische en hoog-wetenschappelijke tv- hand en mét dat krijtje en mét die fijne kaartjes en mét de weersatellietjes die de grote mogendheden, bijna óm de week, om de aardbol schieten daarmee is het ware voorspellen toorbij. Ja, vroeger rtf VROEGER was dat zo b mooi! Als uw grootvader even de deur uitging, strak naar de lucht keek, een natte vinger NIET IEDER GEZICHT geschikt voor coiffure-foto's, ophief als een soort vermaan Het dient op te vallen door een tégen de elementen, even snoof,}ïeei fijne bouw, mooie ogen en de schouders huiverend optrok een ranke hals. En, natuurlijk, en zei: „Daar is geen maart zo het moet omgeven worden door goed of het sneeuwt op de boer tijn hoed" dan betekende dat toch wel even iets! Dan ging er iets door ons heen! En als hij het plaatsje opliep, grootvader, en oom soms ook wel, en dan iprak van „Als maart het kou de wil, hoedt u dan voor april",, dan was dat óók niet iets waar men. als toeschouwer, licht, overheen stapte. Dan keken de hinders óp naar grootvader en oom en zij krulden de tenen in de schoenen van ontzag. Voorbij, mensen! Een vlugge prater voor de radio, een man chet met een krijtje op de tele visie en wég zijn oom en groo ve; wég met hum gezag inzake het weder. Wég met hun fijne ponteneur waarvoor de depres ses als sneeuw voor de zon weg- imolten en de luchtdruk ver schrikt af- of toenam al naar dat nodig was voor het gewas. Want het zal u wel duidelijk lijn, beste lezer, dat deze ouder wetse heren, zowel groöva als oom nog gezwegen van de twager van uw tante) Invloed Hadden Op Het Weer. Dat was maar niet rap babbelen over een of andere zender, maar dat was Invloed Uitoefenen. Regenmakers WIJ HERINNEREN ons nog nauwkeurig de heer die, in onze jonge jaren, regen wist te maken. Of liever: er waren twee heren. De een deed het do or middel van partijen ijs- poeder zeg maar) die hij, met vliegtuig, boven een mooie re genwolk uitstortte, ten gevolge I waarvan het prachtig ging re genen, maar de ander kende een veel mooiere kunst. Het was de kunst van uw eigen grootva der, uw bloedeigen grootvader: deze regenmaker kéék naar de wolken en hij keek er zo in tensief en fel naar dat ze, na ten poosje, nerveus werden (of iets van dien aard) en dan in j tranen uitbarstten. Kortom: het begon dan te regenen. prachtig glanzend haar. Hier ziet men een kapsel in de mo dieuze lijn met naar voren ge haalde zijpartijen en hoog opge werkte. voorgroep. Er is een verschil tussen de .gewone" mannequin die ..loopt" die welke fotomodel lopen" stelt hoge eisen Het; maai Wat zij verdienen Mannequins kunnen in het bui tenland bedragen van 250 tot hemdstof). had een verhouding met All Khan j (die verongelukte tijdens een au- 3 to-ougeluk). Eerst werkte zij bij 5 Jacques Path wiens favoriete mannequin zi| was om haar „ga- mine" uiterlijk (u weet nog wel: j blouses met wijde, kanten mou- wen met ruches en vallen en heel wijde rokken van dunne over- - toch minder-hoge dan het fotogra- 300 per dag verdienen; /.ij zijn I feren; hier nl. wordt gewerkt met; als artisten vaak al seizoenen HET TONEN VAN MAKE UP is lang niet ieders werk. Hier een in Frankrijk werkende mannequin die de z.g. Byzantijnse make-up laat zien van Harriet Hubbard Ayer oog schaduw „Or" en „Pearly ja de" goud en jade-parel-tint) De lippen zijn met pastelroze lippenstift behandeld Antique Rose). Alexandre, de beroemde coif- feur, ontwierp het kapsel, met naar voren gebrachte haargroe pen en fijne franje op het voor hoofd. Aparte kunst MU IS HET wél zo: in onze tijd zit men niet meer zo verle gen om regen als toen in die da gen blijkbaar het geval was en DE BEROEMDSTE van al le mannequins is Suzy Par ker, een Amerikaanse die in Pa- „Mqnnekes" T/OORDAT WORTH de levende mannequin invoerde en zijn idee werd overgenomen door Po i r c t. die eveneens zijn echtgenote Denise in zijn crea ties liet optreden, had men kle ding getoond op houten poppen die de Nederlandse aanduiding ,mannekesdroegen; dit ver basterd gaf het woord „manne quins' In de zeventiende eeuw waren deze houten modepopjes al zo belangrijk in de internatio nale betrekkingen dat zij, bijv. tijdens de Spaanse Successieoor log. vrij de grenzen van de oor logvoerende landen over moch ten. Engeland maakte er later ook gebruik van en zond „manne lijke" mannekenspoppen, volle dig aangedaan, vooral in sport kleding, naar New York en Bos ton om daar te laten zien hoe het „moederland" zich kleedde. Poiret heeft de mannequin „ge maakt". Afgezien van het feit dat hij zijn vrouw liet lopen in voor die dagen buitengewóón-ex travagante kleren van eigen ont werp (zij werd. in tegenstelling met het modebeeld, plat gehou den en korsetloos van vorm) be gon hij, al in 1912, met het rond reizen met een keurkorps spe ciaal uitgekozen schoonheden die hij heel streng be vaderde. Als de Blue Bells De meisjes waren allen gelijk gekleed in een zeer Parijs uni form dat bestond uit een blauw serge tailleur en een gemakke lijke mantel van reversibele (om keerbare) beige plaidstof. Op het hoofd droegen zij een wasdoeken hoed, waarop een P was gebor duurd. Het werd als buitenge woon chic gezien in die dagen' Zij reisden met zijn negenen, ii twee auto's die waren in die tijd heel groot en de hoofdver tegenwoordiger, de secretaris generaal, reisde per trein vooruit en regelde het onderdak en het •vervoer der modellen. De ver trekken der schonen moesten dus danig afgezonderd liggen, dat geen gewoon mens een blik op haar zou kunnen slaan; zij moes ten gemakkelijk te bewaken zijn ook. Meestal betrok de „secreta ris-generaal" een kamer aan het eind van de mannequin-gang ter wijl Poiret zelf aan de andere kant de wacht betrok. Poiret was onverbiddelijk met betrekking tot de jongemannen die, in alle we reldsteden die zij bezochten, in de rij stonden om de schoonheden te kunnen benaderen; hij gaf een verordening uit dat niets door gegeven mocht worden, geen bloe men, geen bonbons, geen briefjes, geen bankbiljetten; „het Huis Poiret was niet verenigbaar met zulke vrijheden". „Werkende vrouw" DE GLORIEDAGEN van de mannequin zijn, tot op zekere hoogte, voorbij. Zij is van een halfgodin, een onaantastbare schoonheid, veranderd in een „werkende vrouw" met een ver moeiend en nogal ondankbaar be roep. Dat wil niet zeggen dat zij, opvallend door haar chic en dis- tinctie. haar gave mooie kleren jggy toen met allure te dragen, niet nog steeds in staat is heel fraaie hu welijken te sluiten! het nimmer-liegende camera-oogi eerder ..besproken", het blijkt dat de camera altijd I mannequins kunnen, De beste tijdens de verdikkend werkt. Met andere modeweken die Parijs in voor woorden: iemand die goed wil fo-eri beroeren^ een bedrag tograferen, moet heel slank en rank 1"~' zijn en toch ook heel mooi van I lijn 2000 halen als zij zich zo iuv.ii uun. ucci luuui vei..g°e<f a's dood werken. Het is nl. ,vlak". Het gezicht bijv. |«n zeer vermoeiend en ook on- a ^nnlrKnon Kornon Ion'. 1 1 mpn tltl. Bakens verletten van het fotomodel moet een ge heel zijn van grote eenvoudige vlakken; haar schedelbeenderen moeten heel teer zijn en smal. Wat die vlakken aangaat: de yang moet ruim van lijn zijn; dg neus tenger, smal maar toch sim pel van lijnenbouw. De slaap en het voorhoofd moeten helder en open zijn en alweer groot-vlakkig constructie. De goede foto mannequin moet een heel fijn-ske let hebben. De modefotografen zeggen als zij zo iemand vinden: Een meisje met een mooi ske letje." Het klinkt akelig maar het is van het grootste belang voor het fotowerk. De „lopende" mannequin mag iets zwaarder zijn; zij wordt im-| mers bekeken met het gewone mensenoog dat niet verdikkend werkt en de armen niet te zwaar toont, de enkels te dik en de hele verschijning te zwaar maakt. dankbaar beroep. Tenzij men na tuurlijk, als men dat tenminste als doel heeft gesteld, met een oliemiljonair of een andere rijk aard weet te trouwen. In Londen verdient een. vast aan een modehuis verbonden, mannequin zoiets als 120 tot 150 in de week: in Parijs haalt zij en zij moet van de hoogste kwal'teit zijn: 350—400 in de maand. Zij krijgt daar echter van elke collectie wat kledingstukken en geniet een reductie van 30 percent voor alles wat zij koopt uit de collectie. Voorts mag zij bijverdienen door voor fotografen te poseren (als zij daarvoor ge schikt is). De mannequin moet weten dat haar roem van korte duur zal zijn; tien jaar is haar uiterste termijn. Niet alleen dat zij haar jeugdige frisheid dan heeft ver loren maar haar uiterlijk, haar wezer. blijkt dan verouderd te zijn. Haar type is „eruit". Zo is het van belang bijtijds de bakens te verzetten. Sommigen trouwen heel rustig en gewoon: andere treffen het met een rijke man; weer anderen beginnen een mannequinschool (zoals Lucky van Dior): nog een groep blijft als verkoopster bij het Huis waar zij heeft gewerkt. Zo zijn er nog meer baantjes die haar helpen na haar glorietijd. rEN „GEZICHTJE dat men veel ziet"; een En gelse mannequin die in heel Europa werkt en hier werd gefotografeerd door Joachim Stephan in een met Orlon acrylvezel tot stand gekomen produkt van Nederlandsen huize. Het is een fantatsiepull- ove.r van bleekroze kleur met een hemdkraagje; L. Te Stro ke uit Asten in ons land zijn de makers ervan. Het foto model is internationaal „be zit", overal ziet men haar „optreden'In dit opzicht is haar leven erg afwisselend. Society-qirls Jean P a tou was de man die er toe overging voor zijn shows, meisjes uit de society te introduceren. Hij vond ze in Amerika. In plaats van meisjes van tamelijk-nederige afkomst die toch altijd tot uiting kwam tijdens het show-lopen, zag men nu zelfverzekerde schoonheden- van-klasse die niet alleen door houding en allure, vitaliteit en ingeboren élégance opvielen maar zich ook wisten te gedra gen buiten de zaal. Een harer bijv. was m r s. Foxey Gwynne. een vrien din van de hertogin van Windsor; een andere was m r s. Leo 'd E r 1 a n g e r. Dit amateur schap heeft het verschijnsel „mannequin" in de Angelsaksi sche landen merkwaardig beïn vloed: daar is het mannequinsvak niet iets om op neer te zien. Zo wel in Duitsland als hier is het een vak dat bepaald niet gezien wordt als een bijzonder eervol be- het zou wellicht zelfs tot vragen rijs haar carrière begon en al in de Kamer leiden als men zich nu, met een vliegtuig vol ijspoeder, naar boven begaf ten einde regen te gaan maken, maar wij willen er maar mee teggen, dat het toch maar ging in die tijd! Naar boven kijken de vinger natmakeniets mom pelen van ,,'t Is in 't begin of- mei in t end dat maart ons zij- tie gaven zendt" en, hup!, daar had je wat je wenste: regen, ton, bedekte lucht, vocht, mist desnoods. Wijzelf hebben het nog wel eens geprobeerd maar het lukte niet; het was een heel aparte kunst blijkbaar. Wij kun nen nóg zo vaak zeggen: „Zo veel nevels in maart, zoveel on- meders in de zomer", het helpt geen zier. Maar dat is een per soonlijk mankement. Met natte vinger TT/IJ ZIJN ERVAN overtuigd dat grootvader (en oom ook log wel) het nog mooi zou klaarspelen en zonder al die ex treme records die het weer te genwoordig toont: recordwinter in 1962-1963, recorddroogte in december en januari 1963-1964. Record-zus en record-zo. Dat zit hem in die televisiemanchet, in die weersatellietjes. In die moeilijke weerkaartjes in de krant. Nergens anders in. Vroe ger had je zoiets niet: toen groot vader, uw eigen grootvader, ja, zaak nog regelde met een notte vinger en met een spreuk flis deze: ,.Of als hij komt óf hij scheidt, heeft oude maart fin gif bereid". Let u maar op! Grootvader wist het wel! A.ROEKOE heel tang aav de top staat. Zij is inmiddels filmster geworden en wat niemand verwacht had, aangezien film en model- staan zo geheel verschillend zijn zij blijkt het nogal goed te doen in Hollywood. Wij wijzen op Bettina, de vrouw van dirigent von Kara- jan, op de Barones Thys- s e n. getrouwd met een der rijk ste mannen ter wereld; zij is van Engels-Schotse afkomst; ook de voormalige mannequin van Pierre Balmain, Bron wen Pugh (een Engelse) trouwde rijk: met Lord Astor. Meestal is hier de couturier die haar in dienst heeft, de oorzaak van. Hij kan, met zijn naam en vooral met zijn creaties, die ge heel aangepast zijn aan haar type. een dusdanige persoonlijk- DE WERELDBEROEMDE mannequin Bettina, nog in deze foto werd ge maakt, een modetype dat iedereen in verrukking bracht en dat een voorbeeld werd voor op vele vrouwen. Zij werkte in die dagen voor de Givenchy (zij was eerst verbonden geweest aan het Huis van Jacques Fath, de couturier die jong stierf). Haar verschijning verwekte telkens groot opzien: zij kwam ten slot te, mede door haar grote faam en chic, in het gezelschap van Ali Khan. de schatrijke oudste zoon van de Aga Khan. Zij had met hem enkele' jaren een hech te verhouding, toen hij stierf tij dens een auto-ongeval bevond ook zij zich in de auto. De foto De beste koffie ter wereld KOOO-flROCNC heid scheppen dat zij wereldbe- toont aan hoe snel een modetype roemd wordt. Dior was de man I veroudert: toen een opzienba- 'die uitging van het standpunt dat rend gelaat, nu is het na een dik- de mannequin niet zomaar alles i fce vijf jaar, een „doodgewoon" moest kunnen dragen en dus een gezicht soort kameleon moest kunnen zijn, maar dat zij gekleed moest! zijn volgens haar persoonlijkheid. Dat betekende dus dat hij en zijn collega's naar persoonlijk heden moesten zoeken. Dior vond die in Europees-Aziatische meis jes; zijn Alia was in de jaren '49- i '50 wereldberoemd met haar zacht-Birmese gezichtje. - FIONA THYSSEN BOR- NEMISZA, eens de Schotse mannequin van goede familie (Campbell Walter), nu een der rijkste vrouwen van Europa, moeder van een dochter. Zij trouwde de rijke kunstverzame laar Thyssen in 1956 en bezit met hem een bungalow op Ja maica, een riante villa aan het Meer van Lugano, een BMW Sport Coupé en een garderobe die ontworpen wordt door de Gi venchy. Haar Duitse miljonair- echtgenoot voorziet haar ook van diamanten en briljanten. Persoonlijkheden De tegenwoordige mannequin „stelt iets voor"; zij is een type, een persoonlijkheid. De ene doet niet anders dan hoeden tonen (of wel in een zaal ofwel alleen voor de fotograaf)zij moet daarvoor een hoedengezichtje hebben (de rest doet er niet toe). Zulk een hoedengezichtje is moeilijk te vin den; de modefotografen hebben het in dit opzicht en dat waar het gaat om foto s van kapsels lang niet gemakkelijk. Zo zijn er meer types: de huis moeder-figuur, de grootmoeder figuur (beide voor advertentiefo to's of ook voor mode voor oude re, zwaardere vrouwen etc.) er is de mannequin die alleen foun dations toont; die welke alleen Alleen van deze uiterst fijne Melitta-maling kan de lekkerste snelfilterkoffie worden gezet. Zeker, met een gewone huis- houdmolen kan zeer fijn worden gemalen. Maar door de grote warmteontwikkeling gaat er dan echter veel van het aroma verloren. Dat euvel is met de nieuwe AH-machine overwonnen. Door toepassing van speciale koeling van de maalmachine kon met volledig behoud van alle aromatische bestand delen een bijzonder fijne maling worden verkregen voor ge bruik in de Melitta-snelfilter. Doordat het opgeschonken water in deze fijne maling geleidelijk doordringt wordt een maximale afschenk verkregen. U benut dus de volle kracht van de koffie. En dat betekent een zuiniger ver bruik. (t/m 28 maart) 100°o pure Columbia koffie, zo mild, zo geurig, zo aromatisch als geen andere. Exclusief voor AH samengesteld uit de beste koffiesoorten, de „Parels van Columbia Vacuumverpakt voor blijvende Versheid. Altijd vijf minuten geleden gebrand! De beste koffie ter wereld Extra fijn gemalen voor gebruik in de Melitta-snelfilter vacuumblik 250 gram van 1.90 voor Dezelfde aanbieding geldt eveneens voor Perla de Colombia, normale maling (vacuumblik 250 gram van 1.90 voor 1.70) DE VOORMALIGE MAN NEQUIN Bronwen Pugh eens een der groten van het Pa- rijse wereldje der Haute Couture trouwde met de zeer, zeer rijke Lord Astor. Hier ziet men haar typisch Engelse gezicht.

Allerhande | 1964 | | pagina 7